Prebuď svoje telo a začni sa otužovať!

Šport
Pridané 24. apríl 2014, 10:37, autor: Andrej Verešvársky

Prebuď svoje telo a začni sa otužovať!

 

Je viacero spôsobov, ako byť fit. Medzi tie hlavné patrí bez pochyby pravidelný pohyb a strava. Netreba ale zabúdať ani na otužovanie, jeden z najstarších spôsobov ako byť po celý rok fit - a to doslova. Otužovanie posilňuje imunitu, prekrvuje telo, zbavuje ho stresu a podobne ako pravidelné cvičenie, zvyšuje mentálnu silu, prečisťuje myseľ a zoceľuje charakter. Že ako? Čítajte ďalej.

Otužovať sa dá niekoľkými spôsobmi - pravidelným pohybom vonku počas celého roka, celoročným nosením menšieho množstva vrstiev oblečenia, plávaním v chladnejších vodách/bazénoch, spaním pod tenšou prikrývkou a v chladnejšej miestnosti, alebo sprchovaním sa studenou vodou. V podstate telo prispôsobujete nižším teplotám, čo má za následok zvýšenie odolnosti voči chladu a tak aj rôznym chorobám, vírusom a prechladnutiam. Všetky tieto spôsoby otužovania však môžu viesť práve k takémuto koncu, ak ich nepraktizujete dôsledne a správne!

 

Prebuď svoje telo a začni sa otužovať!


Ideálne je začať s tzv. rekreačným otužovanímsprchovaním sa pod studenou vodou, koniec jari a leto je pre to najvhodnejším obdobím. Dôležité je pri otužovaní sa v sprche niekoľko vecí: pravidelnosť, progres a správna technika. Rovnako dôležitá je aj vaša psychika, keďže zbaviť sa komfortu teplej vody chce odhodlanie a pravidelné dodržiavanie tohto rituálu zase dôslednosť. Nezúfajte však, dá sa na to ísť aj bezbolestne. Povedzme si teda, ako na to. Dobré je otužovať sa ráno aj večer, ale ak to nestíhate, postačí aj jedenkrát. Najprv sa osprchujte klasicky, teplou vodou (ale nie príliš horúcou) - tá pomáha lepšie zmývať z tela pot a prechod do studenej je potom o niečo znesiteľnejší. Keď sa dôkladne umyjete, prejdite na vlažnú vodu, to by ste mali zvládnuť bez problémov. V teplých dňoch je to doslova slasťou. A teraz prichádza hlavný bod - nastavte si studenú vodu. Je dobré začať so znesiteľným chladom a neísť hneď do extrémov. Sprchujte si celé telo okrem hlavy tri až päť minút v lete, jednu/dve v zime. V sprche sa hýbte, stačí napr. prešľapovať z jednej nohy na druhú (sústredenie sa na to vám aj pomôže prekonať chlad). Keď vám začne byť naozaj zima a začnete sa triasť, treba ísť zo sprchy von. Nasleduje veľmi príjemný pocit osvieženia a zahriatia sa po tom, ako si utriete telo a navlečiete naň šaty. 

 

Prebuď svoje telo a začni sa otužovať!


Nezabúdajte, že dôležitá je pravidelnosť. Ak sa budete otužovať každý tretí deň, výsledok bude pravdepodobne nulový. Zatnite zuby a dajte to vždy. Teplej vody sa vám dostane tak či tak, takže je to win-win situation. Rovnako dôležitý je ale aj progres - nezaspite na vavrínoch a snažte sa dať si vždy o niečo chladnejšiu vodu. Niekedy to znesiete, inokedy nie, ale vždy myslite na to, že si treba "pridať". Otužovanie môžete niekedy znášať lepšie ako inokedy, záleží od rôznych faktorov. Ak ste celý deň uzimení a na studenú sprchu nemôžete ani pomyslieť, dajte si o niečo dlhšiu teplú sprchu a studenú o niečo kratšiu. Dôležitá je náhla zmena teploty, ktorá núti vaše telo rýchlo sa tejto zmene prispôsobiť. Práve tým si zvyšujete imunitu. Pozor však na extrémne teplotné šoky - tie môžu hlavne ľudia so srdcovo-cievnymi, či respiračnými chorobami znášať horšie a dokonca je tu (pri vysokom veku nad 40 rokov) riziko infarktu. To, že vám náhla zmena teploty môže vyraziť dych, je však prirodzené, záleží od toho, aký veľký je teplotný rozdiel. Takže dbajte podobne ako pri cvičení na to, že najlepším ukazovateľom vašich hraníc ste vy a vaše telo.

K otužovaniu pod sprchou môžete po niekoľkých mesiacoch pridať spomínanú outdoorovú športovú aktivitu, prípadne spanie pri otvorenom okne v miestnosti do 18-20 stupňov. Pokiaľ by ste počas otužovania náhodou ochoreli, treba s ním samozrejme tak, ako s cvičením, prestať a pokračovať až po vyzdravení s postupným nábehom. 

 

Prebuď svoje telo a začni sa otužovať!


Otužilcom sa človek údajne stáva až po pol roku až dvoch rokoch, výsledky však na sebe pocítite už po niekoľkých týždňoch. Vrcholom otužovania je plávanie v ľadových vodách, čím sa z vás stane ľadový medveď. K tomuto kroku je však dlhá cesta a pred postupom je dobré konzultovať svoj zdravotný stav s lekárom. To by ste mali aj v prípade, že by sa vám počas otužovania vyskytli nečakané problémy, pravdepodobnosť je však nízka a výhody vysoké, takže sa nenechajte odradiť.

 

Pokiaľ sa rekreačne otužujete už dlhšiu dobu a znášate aj teploty pod 15 stupňov, môžete skúsiť stojaté prírodné vody. Ideálne je začať plávať na jeseň, poctivý domáci tréning počas celého roka je však povinnosťou. Dôležitý je pohyb, vo vode, aj mimo nej. Teploty pod 8 stupňov sú už výzvou a okolo nuly to prestáva byť sranda. V podobne mrazivých vodách to skúšajte naozaj len vtedy, keď ste na to dôkladne pripravení (celoročný tréning, konzultácia s lekárom, dôkladná príprava - suché šaty, horúci čaj, vhodné je ísť vždy aspoň vo dvojici). Vo vode pobudnite max. tri minúty (tréningom môžte tento čas navýšiť), pokiaľ by vás chytila triaška, treba ísť okamžite von. Počas takéhoto ochladenia v tele dochádza k látkovej výmene vo svaloch, zvýši sa vám hladina cukru v krvi, tlak, tep, adrenalín a spaľovanie sacharidov. Trojminútový pobyt v mrazivej vode vám z tela "odbúra" až 400 kilokalórií. Prekrvia sa vám životne dôležité orgány, do ktorých sa nasmeruje posledné teplo z vášho tela. Preto je nesmierne dôležité, aby ste po vyjdení z vody rozpumpovali krv v celom tele cvičením (samozrejme už oblečení). Ideálne sú kliky, drepy, výskoky, či beh. Opätovné zahriatie tela môže trvať aj pol hodiny, pomôcť mu môže teplý nápoj (vyhýbajte sa alkoholu), prípadne založenie ohňa na miestach, kde je to dovolené (ak chcete byť štýloví ako Bear Grylls). Otužovanie v takejto vode je pre telo veľmi náročné, a preto sa nečudujte, že po ňom môže prísť únava, či náhle návaly tepla. Niekoľko-hodinový oddych a rekreácia je preto rovnako dôležitý.

 

Prebuď svoje telo a začni sa otužovať!

 

Pokiaľ sa teda už teraz vidíte vo vode so sekerou a kúskami ľadu, prípadne v lokálnom jazere ako plašíte rybárom ich úlovky, alebo vám stačí len rekreačné otužovanie pod sprchou s cieľom zlepšiť imunitu a stav vášho tela a mysle, hor sa do toho. Nikdy nie je neskoro a začať môžete už zajtra. Želám pevnú vôľu.

Ak sa ti článok páči, podpor ho: