Flexibilné stravovanie (IIFYM) mení životy: Od rok strateného menštruačného cyklu, anorexie, záchvatového prejedania až po balans v živote

Strava
Pridané 4. jún 2017, 10:22, autor: Simon K.

5 písmen, ktoré tak veľmi zmenili svet fitness. IIFYM je koncept, vďaka ktorému máš nejakú flexibilitu vo svojom jedálničku, je to zdravý a vyvážený spôsob stravovania a metóda spájajúca tvoj sociálny život so špecifickými fitness cieľmi. Nie je to ani diéta, ani vstupenka k nekonečnému jedeniu junk foodu a dokonca ani žiadna magická pilulka. O flexibilnom stravovaní sme si už ale popísali viac než dosť a odporúčam ti náš článok o IIFYM ešte z konca roku 2014, čo bol zároveň prvý komplexný článok o IIFYM na slovenskom internete, ale i tento, kde sme rozobrali niektoré problémy. Mnohí totiž stále nechápu, o čo vlastne pri IIFYM ide, stále to berú ako len chvíľkový novodobý trend a stále si myslia, že kalórie nefungujú. To je však rovnako hlúpe tvrdenie ako to, že Zem je plochá a že po šiestej večer sa tvoje telo premení na tukozbernú nádobu. 

 

Nesleduješ si kalórie? Nesleduj. No tvoje telo si ich sleduje, či chceš alebo nie. Celá táto téma sa dá dokonca uzavrieť pod jeden jediný hashtag - #IIFYMfunguje. Flexibilné stravovanie sa začalo po mojom staručkom článku skloňovať stále viac a viac a ako plynuly roky, ľudia začínali lepšie rozumieť otázke stravovania. Viac ľudí s otvorenou mysľou, viac záujmu o realitu a fakty v rámci výživy a menej mýtov. Čo je však najdôležitejšie, viac ľudí, ktorým IIFYM postupne menilo životy. Viac ľudí, ktorí nám ďakovali, že objavili IIFYM. Viac ľudí, ktorí už neboli otrokmi jedla.

 

 

Vidíš ten nárast vyhľadávania pojmu IIFYM zhruba v polovici? To je koniec roka 2014

Flexibilné stravovanie (IIFYM) mení životy: Od rok strateného menštruačného cyklu, anorexie, záchvatového prejedania až po balans v živote

IIFYM mení životy a keď je celá problematika flexibilného stravovania pochopená správne, tie zmeny sú markantné. Poďme sa pozrieť na pár príbehov.

 

Karolína, @kajagmitro

Prvá fotka je nejaký november 2014 a váha 71 kg... nebola to najväčšia váha, to nie (nomálna pôvodná váha bola 82 kg), ale bola to váha, s ktorou som začínala svoju oficiálnu zmenu. Druhá fotka bola február 2015 a váha 60 kg, tretia fotka apríl 2015 a váha 54 kg. Za ten čas sa toho udialo veľa. Vianoce 2014, kedy som jedla len zdravé veci (teda myslela som si, že keď budem jesť len zdravé, tak schudnem len vtedy). To trvalo veľmi dlho. Začala som nevedomky trpieť ortorexiou. Bola v úžasnom Londýne, kde som si nedala ani úžasné jedlo, lebo som sa bála. Tak v septembri 2015 som prešla na iifym kedy som ale nevedela, čo to je nejaká vláknina a o čom to celé naozaj je. Vedela som len, že musím splniť nejaké tie bielkoviny, sacharidy a tuky. Vianoce 2015 som sa prežrala. Doslova, a tak sa nevedomky začalo moje záchvatové prejedanie. Rok 2016 bol rôzny. Išla som iifym, ale raz sa mesiac, niekedy aj viackrát sa nevedomky prejedla. Na narodeniny som zvracala z jedla a nie z alkoholu ako väčšina mojich kamošov. Cez leto som bola ako tak v pohode (teda dovolenka a Praha, ale koncom sa to celé zvrtlo...). V septembri 2016 som sa po nabratí par kíl rozhodla zase schudnúť, síce len trochu, ale predsa. Bolo to pre seba. Už som ale vedela, čo to je vláknina a zistila som celý ten význam iifym. A Vianoce 2016? Balanc. Naozaj balanc... Konečne som si ho našla, síce je to naozaj ťažké. Občas ešte stále zjem viac. Občas ale zjem menej. Učím sa, učím sa občas jesť aj bez počítania.. (tak raz za týždeň, keď cítim, že to telo potrebuje, tak si dám nepočítací deň a učím sa). Učím sa mať konečne rada samú seba. A posledná fotka je január 2016. Január 2016, kedy som zdravá, pretože stratenie cyklu na rok nie je sranda a ak vám niekto povie, že to je v poriadku/ste vo vývoji a podobne.. tak nie. Nie je to sranda. Ženský cyklus je veľmi dôležitý. Ak máte takýto problém tak vyhľadajte pomoc. Šťastie, zdravie a láska k samému sebe. O to mi ide :)

 

Flexibilné stravovanie (IIFYM) mení životy: Od rok strateného menštruačného cyklu, anorexie, záchvatového prejedania až po balans v živote

 

Simonka

Posielam len takúto jednoduchú fotku, ktorá hovorí za všetko, čo som vďaka IIFYM dokázala v priebehu pol roka, pri občasnom cvičení doma či v posilke. Nie každý deň bol dokonalý, nie každý deň som hitla svoj proteín, boli dni, kedy som prekročila všetko, čo som mohla, iný deň som skoro nič nezjedla, ale stále som sa pokúsila k tomu na ďalší deň vrátiť a viesť si lepšie ako včera. :) Z veľkosti 40 na veľkosť 36, z 66,4 kíl na 60,5. A to som dokázala hlavne len stravovaním. Toto stravovanie som začala praktizovať s frajerom, jemu ďakujem, že niečo také našiel a vyčítal a že mi všetko vysvetlil, veľa informácií som si našla aj vďaka vášmu webu ohľadom tohto typu stravovania a mnoho vecí mi hneď bolo jasnejších. Vďaka tomu som konečne prestala mať výčitky, keď som si dala čosi sladké, keď som mala chuť na zmrzlinu či chipsy a následne som nemala z toho „depresie“ alebo zlú náladu, že čo som to zas pojedla. Zlepšil sa mi celkovo vzťah voči jedlu, odporučila by som toto stravovanie každému. Mrzí ma veľmi, čo sa deje v dnešnej dobe a ako sa mnoho báb týra a nedopraje si normálne, výdatné jedlo, či obmedzí sacharidy a žije na šalátoch a smoothie a myslí si, že dostáva všetko, čo potrebuje a že je to zdravé, čo robí svojmu telu. Mrzí ma, ako si to nedajú vysvetliť a ako tomu nechápu a ďalej sa trýznia a veria veciam, čo sú hlúposti. A myslím si, že ak by som nenatrafila na IIFYM tak patrím k tým dievčatám aj ja a trápim sa dodnes. Dnes som k IIFYM pridala aj „intermittent fasting“ a fungujem tak niekoľko mesiacov. K tomu sa pripája posilka, občasné behanie a veľa prechádzok. Neviem si už bez toho život predstaviť a beriem to ako súčasť mňa a toho ako sa stravujem a nie ako povinnosť alebo „diétu“, ktorú budem držať na určitý čas.

 

Flexibilné stravovanie (IIFYM) mení životy: Od rok strateného menštruačného cyklu, anorexie, záchvatového prejedania až po balans v živote

 

Dominik, @janyck_m

Už odmalička som mal pozitívny vzťah k športu, jednému som sa venoval aj profesionálne. Asi ako každý chlapec v tínedžerskom veku som sa začal zaujímať o svoj vzhľad. V rámci tréningov sme mali aj silovú prípravu a to vo mne vzbudilo záujem o cvičenie. V tom čase boli moje predstavy o správnom tréningu a strave riadne skreslené, myslel som si, že kompót s ryžou a grilované kuracie prsia sú gro zdravia a každodenné cvičenie Caynax Abs Workout mi vybuduje tehličky na bruchu. Proteín a bcaačka boli "sypačky", ktoré mali zázračne budovať svaly. Neskôr som sa odhodlal si kúpiť aspoň ten proteín a nejakou náhodou som natrafil na Fitcult. Čítanie článkov sa mi zapáčilo a pomaly som nadobúdal základné vedomosti. Rátanie si kalórií, záujem o stravu, sledovanie v zrkadle,.. celé okolie si všimlo zmeny v mojom správaní a nie všetci to brali pozitívne. S odstupom času a prezeraním si starých záznamov však musím uznať, že ani to nestačilo na správnu interpretáciu všetkých informácií. Stále som veril mnohým mýtom, jedol som nasilu tvaroh a jedlá, ktoré mi nechutili iba preto, lebo som veril, že tak je to správne. Na niektoré veci jednoducho musí človek prísť sám, praxou. Mal som obdobie, kedy som tak trochu na cvičenie a stravovanie zanevrel. Kompozícia postavy mi však po dlhšej dobe otvorila oči a opäť sa navrátila chuť niečo so sebou robiť. Vrátil som sa k starým článkom, lepšie pochopil text a myšlienky v ňom a zapracoval ich do svojho života. Dostal sa ku mne IF a IIFYM a odrazu mi oveľa viac vecí dávalo zmysel. Stravovanie malo pozitívny dopad na všetky aspekty môjho života, ktorý sa zmenil o 180 stupňov. Trvalo mi to takmer rok skúšania a experimentovania, aj s prestávkami, než som skutočne pochopil, o čom celý koncept IIFYM je. Dnes som rád, že to bol iba rok. Zdravý životný štýl sa pretavil do záľuby, už to nie je iba o vzhľade. Prial by som si, aby nebolo vyvážené stravovanie bežnými ľudmi brané ako niečo "fitness", ale aby niektoré princípy IIFYM a flexibilného stravovania zapracoval kadžý človek do svojho jedálnička a základy zdravej výživy patrili medzi všeobecné vedomosti. Zmizli by tak vety typu: "Ty cvičiš, ako to, že ješ zmrzlinu?!"

 

Agátka, @theagous

Trošku taková jiná (ne)transformace spolu s malým throwbackem. Fotka nalevo byla pořízena přesně před rokem. Cca 57 kg, po „odvodnění a cukrování“ (nesměj se), napatlaná závodní barvou (přestaň se smát) po sacharidových vlnách, kdy v mnoha dnech činil denní příjem cca 800 kcal (píšu cca, protože jsem tehda netrackovala pomocí MFP), fungující na předepsaném clean jídelníčku, 5x denně po malých porcích každé 3 hodiny... + cheat day jednou za měsíc. Aktivita (zejména) v týdnech před focením enormní, spánek minimální, motivace ohromná, fakt jsem to tehda chtěla dokázat, mít hezké profešnl fotky a formu na léto jak vínko. Funny, „formu“ z fotky nalevo jsem si udržela možná týden, načež v červenci 2016 jsem celá zoufalá měla o 10 kg víc. No, možná i o víc než 10 - ono se vám na tu váhu moc stoupat nechce, když víte, že vám neukáže nic hezkého. Fotka napravo je z dneška. Cca o 4-5 kg těžší než před rokem, denní (deficitní) příjem 1700 kcal, do kaše si dám svou denní dávku Marabou (oh fuck and you call yourself fitness?), silový trénink 5x týdně bez kardia po něm + 1 den zcela dobrovolné a naprosto vychutnané kardio v podobě stepu (a pravděpodobně ne celou dobu v aerobním pásmu, IDGAF tho), jídlo 3-4x denně podle chuti a hlavně času, sebeláska i sebeúcta +1000 points. Co se stalo za ten rok? IIFYM. Science. Fitcult. Všechno se změnilo, fakt, od základů, protože základ je v hlavě. okruh lidí kolem mě, což taky považuju za jeden z největších faktorů mojeho zdravějšího pohledu na život a sebe samou. Změnil se styl tréninku (oh hello heavy-ish deadlifts ♥), denní režim, pocit z jídla atd atp. mohla bych psát ještě dýl, ale on by to už pak nikdo nečet btw - sorry fakt se mi dneska před tím zrcadlem nechtělo tak kroutit tl;dr: IIFYM works

 

Flexibilné stravovanie (IIFYM) mení životy: Od rok strateného menštruačného cyklu, anorexie, záchvatového prejedania až po balans v živote

 

Simonka, @simona_duffekova

Začalo to asi tak, že som v puberte celkom pribrala. Spokojná som s tým nebola hlavne ja, navyše vedela som, že si to všetci všimli. Začala som cvičiť, najprv nejaké tie cviky doma (napríklad 300 brušákov každý deň :-D), potom som chodila behať, neskôr som začala chodiť do fitka, na spinning, TRX... nič mi ale nepomáhalo, pretože som nič neurobila so stravou. Myslela som si, že keď zjem celú čokoládu namiesto obeda, je to OK. Nebolo. Neskôr som začala robiť crossfit, no vďaka prevažne tukovo-sacharidovému strašnému jedálničku takmer bez bielkovín som stále nemala postavu nijako výrazne lepšiu. Začiatkom roka 2016 som si zlomila nohu a počas pauzy od športu som si znížila kalorický príjem, ktorý som sa aj po zlomenine bála zvýšiť a prepracovala som sa tak k anorexii. Jednalo sa kvázi o IIFYM, ale makrá som mala extrémne nízke na príjme 900 kcal za deň, čo v spojení s crossfitom neveštilo nič dobré. Katabolizmus, podváha, zdravotné problémy... nevládala som crossfit, ani normálne existovať, skrátka nič. Všetky okolnosti ma prinútili uvedomiť si, že takto to ďalej nejde a začala som s IIFYM. Tentoraz však správne, s viac než dvojnásobným príjmom (oproti tým 900kcal) :-) Stačil týždeň v novom režime a ja som ani nevedela, že som mala nejaký problém. Môj pohľad na jedlo sa úplne zmenil. Prekvapilo ma, koľko a čo všetko môžem zjesť. Pochopila som, že jedlo sa nedelí na dobré a zlé, ani na zdravé a nezdravé, ale na menej a viac výživovo hodnotné. Jediným kľúčom, ako dobre vyzerať fyzicky a dobre sa cítiť aj psychicky, je nájsť rovnováhu medzi tým. V podstate platí staré známe "z každého rožka troška". No a vďaka IIFYM vieme, koľko presne by tá troška ideálne mala byť. Vďaka IIFYM som sa dostala z bludného kruhu plného strachu z jedla a odopierania. Začala som na sebe vidieť prvé výsledky, narastajúcu silu, stonásobne lepší výkon, schopnosť naplno crossfitovať a nejaké tie malé #gains :-D Čo sa týka jedla, našla som si rovnováhu medzi tým, čo je výživovo hodnotné a čo menej, aj keď mi to chutí. Napríklad si neviem predstaviť ráno bez poriadnej dávky čokolády v kaši :-) Nevyhýbam sa proteínom, nebojím sa tukov a ani ničoho, čo som ešte pár mesiacov dozadu označovala za fearfood :-) Veľa som sa naučila o vyváženom stravovaní, makroživinách. Pridala sa ku mne aj moja mama (@zuzana_duffekova), vášnivá crossfiterka, takže trackujeme spolu a ona je teraz ešte viac vysekaná ako predtým. IIFYM považujem sa najlepší spôsob stravovania, pretože nijako výrazne človeka neobmedzuje a zároveň umožňuje dosahovať osobné ciele. Začala som s tým, vyhovuje mi to a nemienim s tým skončiť. Nikdy som sa totiž necítila lepšie :-)

 

Flexibilné stravovanie (IIFYM) mení životy: Od rok strateného menštruačného cyklu, anorexie, záchvatového prejedania až po balans v živote

 

Aj ty môžeš mať prehľad o kalorickom príjme, naučiť sa o optimálnom množstve kalórií a rozložení makroživín pre tvoje telo a tvoj životný štýl a hlavne sa naučiť stravovať tak, aby si nebol/a otrokom jedla. Stačí popremýšľať o našich službách, resp. Online coachingu, pretože to robíme poctivo a chceme ľudom otvárať oči, zlepšovať stav nielen slovenského fitness priemyslu a hlavne učiť, lebo vieme, aký veľký chaos majú kvôli médiám a dogmám ľudia v hlave. Jedna spolupráca s nami ti môže, ak budeš mať chuť, motiváciu, snahu a záujem, zlepšiť život. Naučiť ta princípom stravovania, vedieť pre seba (životný štýl) optimálny príjem množstva jedla, rozloženie makroživín a celkovo sa ťa za dané obdobie coachingu pokúsime naviesť na pre teba správne cestičky, ktorých sa môžeš držať do konca života.

 

Ak máš aj ty podobný príbeh (prípadne aj fotky) a chceš byť súčasťou mini-projektu IIFYM mení životy, nehanbi sa a napíš mi na simon@fitcult.sk a nezabúdaj, že #IIFYMfunguje

Ak sa ti článok páči, podpor ho: