Fitneska Saskia Cakoci: Ženy chcú spevniť, ale neuvedomujú si, že jediný spôsob, ako to dosiahnuť, je vybudovať svalovú hmotu (Rozhovor)

Fitcult
Pridané 27. máj 2016, 14:17, autor: Tamara S.

Úspešná bikini fitneska Saskia Cakoci mala k pohybu odjakživa blízko. Už v mladom veku si vyskúšala rôzne druhy tanca, na chvíľu síce presedlala na modeling, avšak zdravotné problémy ju opäť priviedli k pohybovým aktivitám, tentokrát do fitness centra, ktoré sa v priebehu rokov stalo jej druhým domovom. Pre niekoho je aj hodina strávená cvičením hotové mučenie, pre Saskiu je to radosť, a ako to už býva zvykom, ak človek robí to, čo ho baví a napĺňa, väčšinou je v tom aj úspešný. Inak to nie je ani v prípade pohľadnej blondínky, ktorá vraj momentálne žije svoj sen. Jej slovám sa nemožno čudovať, keďže prvých súťaží sa zúčastnila ešte len minulý rok a dnes sa už pýši zlatými medailami z Majstrovstiev Slovenska, Majstrovstiev Európy a absolútnym víťazstvom na nedávnom Diamond Cupe. O jej začiatkoch, úspechoch, nových trendoch vo svete fitness, ale aj malých radách pre ženy si prečítaj v našom rozhovore.

 

Fitneska Saskia Cakoci: Ženy chcú spevniť, ale neuvedomujú si, že jediný spôsob, ako to dosiahnuť, je vybudovať svalovú hmotu (Rozhovor)

 

Ahoj, Saskia. Na úvod sa skús čitateľom v krátkosti predstaviť. Povedz nám kto si a čomu sa momentálne venuješ.

Ahojte, moje meno je Saskia Cakoci, venujem sa súťažne bikini fitness a okrem toho, že pôsobím ako osobný tréner, spolupracujem s eastlabs ako moderátorka a redaktorka. Jedno aj druhé ma stopercentne baví a napĺňa, takže sa dá povedať, že žijem svoj sen.

 

Začneme tým najaktuálnejším. Diamond Cup a tvoje nedávne úspechy na Majstrovstvách Slovenska v Nitre a Majstrovstvách Európy v Santa Susanne môžeme pokojne nazvať veľkými, tak nám o nich niečo prezraď. Aké medaily si si odniesla, aká bola tvoja príprava a pokojne sa s nami podeľ aj o celkové dojmy z týchto podujatí.

Na túto sezónu som sa začala pripravovať začiatkom marca. Keď hovorím pripravovať, myslím tým zhadzovať tuk. Takto je to všeobecne chápané, aj keď ja tvrdím, že pripravovať sa treba neustále. To že zhodíte nadbytočný tuk nestačí, postavu na akýkoľvek druh fitness musíte tvarovať vo fitku silovým tréningom a strava by mala byť aj počas off season kvalitná. Športovec má byť športovcom každý deň, nielen tri mesiace pred súťažou. Tridsiateho apríla tohto roku sa mi podarilo vyhrať zlato na Majstrovstvách Slovenska v mojej kategórii nad 169 centimetrov, a keďže to bolo moje prvé zlato odkedy súťažím v bikinách, tak ma to neuveriteľne potešilo. Na Majstrovstvá Európy som nešla s veľkými očakávaniami, pretože pred rokom som sa tam umiestnila na štrnástom mieste. Samozrejme som si však priala byť vo finále a dúfala som aj v nejakú medailu. Keď som vyhrala vo svojej kategórii, bolo to ako sen. Až doma som sa dozvedela, že mi nechýbalo veľa ani k absolútnemu víťazstvu, bodovo som totiž skončila druhá za absolútkou Oxanou Brygidyr. No a v tejto chvíli, som už po Diamond Cupe, ktorý sa uskutočnil minulý víkend v Žiline. Vyhrala som absolútku a získala nárok na PRO kartu. A pocity? Plakala som. Od šťastia, od únavy a znova od šťastia.

 

Fitneska Saskia Cakoci: Ženy chcú spevniť, ale neuvedomujú si, že jediný spôsob, ako to dosiahnuť, je vybudovať svalovú hmotu (Rozhovor)

 

Viem, že minuloročná sezóna bola tvojou prvou sezónou vôbec. Ako si sa k bikini fitness dostala a prečo práve tento druh športu? Čím ťa oslovil, čo ťa na ňom najviac zaujalo?

K bikini fitness som sa dostala cez Veroniku Guľášovú, úspešnú bikinárku. Začali sme spolu trénovať a ona mi navrhla, nech to skúsim. Ale cvičila som už nejakú dobu, pár rokov predtým. Prvotný dôvod môjho začiatku so silovým tréningom bol ten, že som mala problémy s chrbticou a jediný spôsob, ktorým sa dal tento problém vyriešiť, bolo vybudovanie opory chrbtice. Teda laicky povedané, musela som sa spevniť, nabrať svaly. A šlo to ľahko, rýchlo, po troch mesiacoch ani nie príliš náročného silového tréningu (neporovnávala by som to však s tým tréningom, ktorý absolvujem teraz) na mne bolo vidieť zreteľné výsledky. Nedodržiavala som žiadnu stravu, len som cvičila. Keďže patrím k tým šťastným, prirodzene štíhlym ľuďom a o súťaženie mi nešlo, teda nešlo mi ani o cielené naberanie hmoty, plus v dvadsiatich rokoch ma zdravý životný štýl absolútne nezaujímal, nemala som dôvod meniť to. A prečo som sa na to teda dala? Lebo je to pekné, ženské a zahrňuje to tréning a to je to čo ma baví. Robím to celým srdcom.

 

Získala si aj nejaké ďalšie medaily, o ktorých by si nám rada povedala? Prípadne akých iných súťaží si sa už stihla zúčastniť a aké boli tvoje umiestnenia?

Zatiaľ som absolvovala jedenásť súťaží. Každú si veľmi dobre pamätám. Najkrajšie spomienky mám na Olympiu Amateur v Prahe a Nicole Wilkins vo fínskom Lahti. Boli to moje prvé medzinárodné komerčné súťaže. Išlo nás tam zopár zo Slovenska a dosiahli sme krásne výsledky. Na Olympii som skončila so striebornou medailou za Veronikou Guľášovou, ktorá vyhrala zlato, a Ľubica Bérešová vyhrala svoju kategóriu. Na Wilkins sme obsadili prvé tri priečky všetko baby zo Slovenska. Olívia Pohánková vyhrala, ja som skončila druhá a Veronika tretia. Najkrajšie bolo, že ešte aj bikini sme mali doladené do farieb Slovenska - ja modré, Veronika červené a Olívia mala zlaté s veľkými kameňmi, vďaka ktorým vyzerali ako biele. Bol to veľký spoločný úspech Slovenska na medzinárodnej bikini fitness scéne. Myslím, že na to nikdy nezabudnem.

 

V minulosti si sa venovala tancu a modelingu. O aký druh tanca konkrétne išlo a ako dlho si sa mu venovala? A takú istú otázku by som ti položila aj ohľadom modelingu. O aký modeling presnejšie išlo, bola si fotomodelkou alebo si vyšla aj na móla a po aký čas si sa pohybovala v tejto oblasti?

Ja som tancovala všetko. Ľudovky, odkiaľ ma vyhodili, lebo som na hodinách vyrušovala, výrazový tanec, moderný tanec, akrobatický rock'n'roll a potom znova výrazový tanec. V podstate všetko okrem spoločenských tancov, takže keď mám dnes tancovať valčík, musím improvizovať. Modeling bol náhoda. Keď som mala sedemnásť, oslovil ma človek z agentúry, či to nechcem skúsiť. V tom čase chcela byť modelkou asi každá. Pracovala som v Miláne a v Londýne ako fotomodelka. Fotila som hlavne spodné prádlo a bikiny. Vyhovovala som vtedajšiemu trendu - útla dlhá kostra, blond vlasy a modré oči. Neskôr nastúpil trend Brazílčaniek a ja som mala už aj tak dôchodkový modelingový vek - 23 rokov. Z môjho pohľadu sa žiaden veľký úspech nekonal, tak som to zavesila na klinec a začala sa viac sústrediť na školu, ktorú bolo treba dokončiť, čo sa pri neustálom cestovaní nedalo.

 

Fitneska Saskia Cakoci: Ženy chcú spevniť, ale neuvedomujú si, že jediný spôsob, ako to dosiahnuť, je vybudovať svalovú hmotu (Rozhovor)

 

Skús nám opísať tvoj jedálniček pred súťažou a pomimo. Čo ho tvorí a koľkokrát denne ješ? A tiež nám prezraď tvoje obľúbené jedlo.

Keď som mimo sezóny, jedávam v podstate to isté ako keď som v nej, líšia sa len množstvá. No a samozrejme, keď nie je súťaž za dverami, tak si doprajem aj nejaký ten cheat v podobe sladkostí, ktoré ako správna žena milujem. Väčšinu môjho jedálnička tvorí mäso, ryža, zemiaky, vajcia, vločky, ovocie, tvaroh a nejaká zelenina. Mimo sezóny jedávam väčšie množstvo sacharidov, aby som mala silu na tréningoch a v príprave na súťaže zas sacharidy sťahujem. Bielkoviny a tuky u mňa ostávajú väčšinou nezmenené, vyslovene sa "hrám" len s tými sacharidmi. Jedávam cca každé tri hodiny. A obľúbené jedlo? Mamina sviečková na smotane s knedlíkom a kurča na smotane s haluškami. Skrátka samé "zdravé" jedlá.

 

Predstav si, že si si nepripravila žiadne jedlo vopred, stojíš v kuchyni a potrebuješ si niečo narýchlo uvariť. Je to taká bežná situácia, kedy ľudia v záchvate hladu a nedostatku času siahajú po niečom nezdravom. Skús im poradiť rýchle a zdravé jedlo, ktoré by si si pripravila ty.

Toto bohužiaľ poznám aj ja. Väčšinou keď príde chuť na sladké. V tej chvíli sú pre mňa ideálnym riešením tvarohovo-ovsené lievance, na ktoré potrebujem 100g tvarohu, 50g vločiek, dve bielka a lyžičku xilitolu. Všetko rozmixujem a pripravím na kokosovom oleji. Vrch si polejem vysokopercentnou čokoládou rozpustenou vo vode. Rýchle, chutné, zaženie hlad aj chuť na sladké. Najlepšie je však mať vymixovanú zmes už pripravenú v chladničke. Teda ak sa skutočne ponáhľame.

 

Pracuješ ako osobná trénerka. Cvičíš len ženy alebo aj mužov? A aké sú najčastejšie požiadavky žien, ktoré sa ti zveria do rúk? Chcú skôr schudnúť, spevniť alebo nabrať?

Trénujem jedného muža, je to človek, ktorého trénujem od svojich začiatkov, inak už trénujem len ženy. Všetky chcú to isté - guľatý vypuklý zadok, pekné pevné stehná a paže. No a potom sú tu dievčatá, ktoré chcú pretekať. Tým však treba vysvetliť, že na súťaž v bikinách sa dnes už nedá pripraviť za rok. Majú skreslené predstavy. Trend je ale iný ako pred rokmi, keď bikiny ešte len začínali. Tento šport nabral na vážnosti a tým, že sa posunula hranica v body fitness smerom k väčším svalom, posunula sa aj hranica v bikinách. Jednoducho sa očakáva určitý objem svalovej hmoty a športová výkonnosť. Kvôli tomu IFBB vytvorilo novú kategóriu - fitness model, ktorá je určená práve pre dievčatá, ktoré nechcú žiadne objemy alebo cvičia ešte len krátku dobu.

 

A čo ty, do ktorej kategórie by si zaradila seba? Ty si vo svojich fitness začiatkoch mala záujem o úbytok hmotnosti alebo naopak, potrebovala si si pridať?

Ja som bola vždy taká palica. Dlhá, úzka, chudá. Potrebovala som nabrať ženskejšie tvary a paradoxne mi k tomu dopomohli svaly. Vytvarovali mi stehná, zadok, dopomohli k postave presýpacích hodín. Bez svalov by som to nikdy nedosiahla.

 

Ak sa vo fitku venuješ sebe, na aké partie sa najviac zameriavaš, máš aj nejaké problémové? A cvičíš sama, s trénerom alebo máš sparing partnera?

Zameriavam sa na všetko, lebo vo fitness  (je pritom jedno, ktorému druhu sa venujete) je dôležité, aby tá postava bola komplexne pevná a symetricky vytvarovaná. Sú partie, ktoré trénujem viac zľahka. To sú napríklad ruky, pretože tie by mali byť u bikinárok subtílne a jemné, zápästia nesmú byť zhrubnuté. Naopak taký zadok by mal byť vypuklý a guľatý, a to si vyžaduje tréning s ťažkými váhami. Bikiny kategória je špecifická v tom, ako je tá postava vytvarovaná, a teda aj tréning musí byť prispôsobený presne tomu. Ženy bikinárky nemôžu cvičiť rovnako ako ostatné kategórie. Netrénujem sama, žiadny pretekár by nemal. Nikto nie je schopný sa objektívne ohodnotiť. A ďalšou dôležitou vecou pri tréningu je to, že do vás niekto "kope", aby ste makali. Mám trénera, ktorým je Milan Čížek. On so mnou však na tréningoch nie je, nemá ani kedy byť, a keďže už nie som juniorka ani začiatočníčka, nemám nárok na to, aby ma niekto neustále ťahal za ruku. Funguje to teda na základe usmernení - ako trénovať, čo zmeniť, koľko ešte stiahnuť tuku a podobne. Na tréningoch mám sparring partnera, kulturistu Richarda Cienkyho. On je ten môj "nakopávač". Takto teda fungujem.

 

Fitneska Saskia Cakoci: Ženy chcú spevniť, ale neuvedomujú si, že jediný spôsob, ako to dosiahnuť, je vybudovať svalovú hmotu (Rozhovor)

 

Krátka otázka. Uprednostňuješ činky alebo stroje?

Krátka odpoveď - činky.

 

Onedlho tu máme leto, ženy chcú na plážach a na kúpaliskách vyzerať čo najlepšie. Kedy je podľa teba najvyšší čas začať s cvičením, aby dajme tomu začiatkom júla vyzerali k svetu? A skús im v rýchlosti zostaviť jedálniček na ich misii „ploché brucho a pekný zadok do plaviek“. Poraď im, čo by mali popri cvičení jesť.

No začať treba čo najskôr. Čím viac času máte, tým menej radikálne je obmedzovanie v strave.  Ja odporúčam začať najneskôr tri mesiace pred letom. Ideálne je potom si líniu aj udržiavať, aby ste si telo nemuseli znovu trápiť diétou. Gro jedálnička by mali tvoriť komplexné sacharidy z vločiek alebo hnedej ryže, kvalitné mäso, vajcia, tvaroh, zdravé tuky z vaječných žĺtkov a orechov, ovocie v malom množstve a zelenina.

 

Veľa žien má z cvičenia strach, boja sa silového tréningu, pretože nechcú vyzerať ako kulturistky. Čo by si im k týmto ich obavám vedela povedať?

Že je to zbytočná obava. Je málo takých talentov, ktoré až tak fantasticky reagujú na tréning. Vybudovať svalovú hmotu u žien je skôr problém kvôli malému množstvu testosterónu, ktorý má pozitívny vplyv na rast svalov u mužov. Takže v tomto žiadne obavy. Veľa žien príde s tým, že chcú spevniť, ale neuvedomujú si, že jediný spôsob ako to dosiahnuť, je vybudovať svalovú hmotu. Chce to veľa času, poriadny tréning a kvalitnú stravu. Za každým dekom svalov je veľa driny a času, ale stojí to za tú námahu.

 

Opíš nám ako vyzerá deň Saskie Cakoci a čo rada robíš vo svojom voľnom čase, ak nejaký máš?

Momentálne, v sezóne sa venujem trénovaniu podstatne menej. Pred súťažami trénujem jeden, maximálne dva dni v týždni. Inokedy to vyzerá tak, že mám budíček na 5:30 ráno, idem do fitka, kde trénujem v doobedňajších hodinách, potom sa naobedujem, idem na svoj vlastný tréning, prídem domov a venujem sa online coachingu alebo niečo píšem, odpovedám na otázky a varím si na ďalší deň. Rutina, ale takto mi to vyhovuje.

 

Fitneska Saskia Cakoci: Ženy chcú spevniť, ale neuvedomujú si, že jediný spôsob, ako to dosiahnuť, je vybudovať svalovú hmotu (Rozhovor)

 

Si veľmi pekná a upravená žena. Už vieme ako sa staráš o svoje telo, skús nám teda povedať ako sa staráš o svoju tvár a vlasy? Dopraješ si v tomto smere niečo špeciálne alebo je to skôr klasika?

Ani nie. Ku kozmetičke nechodím, o pleť sa starám tak, že ju pravidelne odličujem a občas si doprajem nejakú hydratačnú masku. O vlasy sa starám hlavne počas sezóny, vtedy musia byť dokonalé, lebo rozhodcovia hodnotia od hlavy smerom nadol. Mimo sezóny ich nechávam zas vydýchnuť. Nefarbím si ich a pokiaľ nemusím, ani ich nežehlím. Špeciálne si dávam záležať na nechtoch na rukách aj na nohách. Z nejakého dôvodu si myslím, že toto by mala mať každá žena upravené celoročne a za každých okolností.

 

Aké sú tvoje ďalšie ciele, ktoré by si chcela profesionálne dosiahnuť? A ak to nie je tajomstvo, aké máš plány do budúcna vo svojom súkromí?

Momentálne mám pred sebou ešte jednu súťaž, a to Olympiu Amateur v Španielsku. Na jeseň chcem zas odsúťažiť Elite World Cup - svetový pohár, ktorý je v bikini fitness úplná novinka. Na konci jesennej sezóny požiadam o PRO kartu a rozhodnem sa čo ďalej, no a samozrejme od toho sa bude odvíjať aj môj súkromný život.

 

Na záver sa ti chcem veľmi pekne poďakovať za tvoj čas a popriať ti veľa pracovných aj osobných úspechov. A teraz už prenechávam priestor tebe, aby si v prípade záujmu odkázala niečo inšpiratívne čitateľom našej stránky, prípadne svojim fanúšikom.

Aj ja veľmi pekne ďakujem za rozhovor. Robte to, čo je vášmu srdcu najbližšie, pretože iba to vám dokáže priniesť skutočné zadosťučinenie a ozajstné úspechy. Majte sa.

 

Fitneska Saskia Cakoci: Ženy chcú spevniť, ale neuvedomujú si, že jediný spôsob, ako to dosiahnuť, je vybudovať svalovú hmotu (Rozhovor)

Fitneska Saskia Cakoci: Ženy chcú spevniť, ale neuvedomujú si, že jediný spôsob, ako to dosiahnuť, je vybudovať svalovú hmotu (Rozhovor)

Fitneska Saskia Cakoci: Ženy chcú spevniť, ale neuvedomujú si, že jediný spôsob, ako to dosiahnuť, je vybudovať svalovú hmotu (Rozhovor)

 

Ak ťa Saskia zaujala a máš záujem sledovať jej cestu za úspechmi, nezabudni navštíviť jej Instagram a nájsť ju môžeš aj na Facebooku.

 

Ak sa ti článok páči, podpor ho: