Doplnky výživy - nutnosť, alebo biznis storočia?

Strava
Pridané 26. marec 2014, 13:27, autor: muffer

Každý z nás si tým prešiel a spravil rovnakú chybu na začiatku svojej fitness kariéry. Áno, hovorím o nováčikovskej naivite, o vízii rýchlo nadobudnutých svalov, o zavádzaní a klamaní vo fitness priemysle veľkými firmami s doplnkami výživy a o klamaní samotných kulturistov o tom, akým spôsobom svoje svaly nadobudli. O posledom menovanom bode si ešte povieme, to je téma na samostatný článok. Dnes sa pozrieme na význam doplnkov výživy.

 

Doplnky výživy - nutnosť, alebo biznis storočia?

 

Internet je presiaknutý obchodmi, ktoré ponúkajú produkty na každý z tvojich nedostatkov (iba fyzických, na charakterové vady ešte prášok bohužiaľ nie je). Chceš schudnúť? Pribrať? Nabrať čistú svalovú hmotu a zároveň spáliť tuk? Stačí pár kliknutí myšou a objaví sa pred tebou ponuka produktov, ktorá takmer nemá konca. Kto sa v tom má ale vyznať, keď je trh s doplnkami výživy tak zahltený? V tomto momente zohráva najväčšiu rolu marketing. Stačí si prečítať samotné názvy a pochopíte koľká bije... GIANT MASS 3000, SUPER ANABOLIC BOOSTER, MONSTER MUSCLE BUILDER a podobné hlúposti, ktoré sa v človeku snažia vyvolať ilúziu o tom, že investované eurá mu zaručia nadpozemské telo. Veď predsa aj ten chlap v reklame, ktorý drží tú zázračnú dózu, má formu ako grécky boh.

 

Doplnky výživy - nutnosť, alebo biznis storočia?

 

Ale nie je to len o jednej fotke s nápisom typu "naberte 10 kg svalovej hmoty za mesiac s naším revolučným prípravkom". To by asi nestačilo na to, aby sa daný produkt predával vo veľkom, veď nie sme naivky, no nie? Hneď potom ale zaujme popis k danému výrobku. Ten je tak nadupaný, že keby ho ukážete rodičom, tak vám zoberú vreckové a pošlú na konzultácie so psychológom (počul som už veľa príbehov o tom, ako rodičia spláchli svojmu dieťaťu do záchoda celý proteín v hodnote niekoľkých desiatok eur a cítili sa pri tom ako exorcisti, ktorí očisťujú svoje dieťa od zla). Aj vo vás samotných sa ale niečo pohne, keď čítate tie riadky, zrazu ten pocit, že robíte niečo zlé, zakázané. Kamaráti vás v tom samozrejme utvrdia, lebo vaše svaly sú od momentu, kedy si dáte prvú dávku zrazu umelé, mliečne, nafúknuté.

 

Veď to poznáte. Každý z kamarátov má navyše v talóne tajnú zbraň, ktorou je nejaká super story o tom, ako kamarátov kamarát dostal z gaineru rakovinu pečene, teda skoro, ale keby ho bral ešte týždeň, tak už by sa jej nevyhol. Povedala mu to obvodná lekárka, odborníčka na výživu, vážiaca rovných 105 kilogramov, trpiaca nadváhou tretieho stupňa, ale to nie je až tak podstatné. Podstatné je to, čo povie lekár, a to je slovo sväté.

 

Doplnky výživy - nutnosť, alebo biznis storočia?

 

Kde je ale pravda o doplnkoch výživy? Prečo zrovna ty si nepribral 10 kilogramov svalovej hmoty za mesiac, ktoré ti sľúbili? Veď si zjedol celú pixlu toho zázračného prášku a tvoja peňaženka je ľahšia o pár desiatok eur! Kde udělali soudruzi z NDR chybu? Žeby zlý výber značky? Alebo ti predali fake? Alebo si príliš šetril a mal si si dať vždy o odmerku viac? Veľa otázok, ale len jedna odpoveď. Väčšina suplementov je buď to úplne nefunkčných, fungujúcich len na placebo efekte, alebo takých, ktoré aj fungujú, ale len pri správnej životospráve (strava, tréning, regenerácia).

 

Ani tie, čo reálne fungujú však nie sú ničím zázračným. Taký proteín, je v podstate to isté, ako keby ste zjedli vajce, vypili mlieko, alebo si dali na obed kura. Proteín, ako už samotný názov hovorí, nie je nič iné, ako bielkovina získaná poväčšinou zo srvátky. Ušlo mi snáď niečo? Odkedy je obyčajná srvátka kúzelník, ktorý tvoje biedne telo zmení na niečo, pri čom oko nejednej ženy zaplače a nebude to len oko, ktoré pri pohľade na tvoju mužnú hruď ostane mokré. Teraz si už asi v hlave hovoríš, že ne-ne-ne-ne-néé, určite tam je zamiešané ešte niečo iné, nejaká tajná prísada, ktorá naštartuje proces anabolizácie. Nie je! Aj keď áno, proteín je jeden z tých doplnkov, ktoré sa nám vždy hodia v rámci doplnenia nejakých tých gramov bielkovín nášho kalorického príjmu, resp. rozloženia makronutrientov, kde bielkovina je jedným z nich. Išlo mi práve o to, poukázať na fakt, že niektorí v ňom hľadajú oveľa viac.

 

Alebo hovoríš, že ty máš v zálohe mocnejšiu zbraň, gainer. Z toho si pribral! Áno vyhral si nadomnou. S gainerom pribral nejeden z tvojich spolužiakov a aj ty sám, ale... Ale je to naozaj tých 10 kilogramov sľubovanej čistej svalovej hmoty? Choď to pre istotu skontrolovať v zrkadle, než zaútočíš na komenty pod článkom a začneš nadávať, aký som kretén a ako sa snažím očierniť tieto po jahodách, banánoch a čokoláde voňajúce práškové anaboliká. Jednoducho aj keď si pribral a ručička váhy ukazuje plus nejaký ten kilogram, tak drvivá väčšina bude tuk/voda a nejaké malé percento budú aj svaly, áno. Prevládať ale bude tuk a zadržiavaná voda, tak ako som už písal. Dôvodom je to, že ľudské telo má isté hranice v naberaní svalovej hmoty a gainer, proteín, kreatín to nijak neovplyvnia a jednoducho vy priberiete len toľko svalov, koľko je vaše telo schopné vyrobiť za dané obdobie. Pokročilí cvičenci priberajú naturálnou cestou približne tak dva kilogramy svalovej hmoty ročne :).

 

Doplnky výživy - nutnosť, alebo biznis storočia?

 

Čo je ale príčinou vášho prírastku na váhe? Príčinou je jednoducho to, že gainer, nie je nič viac, ako obyčajný sacharid (cukor). Sacharid je veľmi kalorická zložka našej potravy a človek, ktorý do nedávna raňajkoval rožok s taveným syrom a bol sýty, zrazu začne zázračne priberať, keď sa drží predpísanej dávky = dvakrát denne 150g-200g prášku, rozmiešame v 300ml vody, alebo odtučneného mlieka. Veď ktorý podvýživený jedinec by pri takejto kalorickej smršti nepribral. Ale tak isto by daný človek pribral, aj keby prijaté sacharidy z gaineru, nahradí sacharidmi z ryže, ovsených vločiek, zemiakov a iných lacnejších a kvalitnejších zdrojov, než je glukóza a maltodextrín, ktoré sú základnou stavebnou jednotkou takmer každého gaineru.

 

Celé chudnutie/priberanie je totižto len o kalorickom príjme jednotlivca. Žiaden z doplnkov, vám sám od seba svaly nevybuduje. Doplnky výživy nie sú žiaden zázrak. Sú to len pekne zabalené, dobre chutiace a šikovným marketingom nadhodnotené produkty, (zväčša) obsahujúce rovnaké zložky, ako naša každodenná strava. A čo taká klasika, ako BCAA? Ak máš nevyvážený jedálniček, malý príjem bielkovín a prevažne z nekvalitných zdrojov, môžu ti v progrese o nejaké to pikopercento pomôcť, no nie je to ani náhodou ten osemnásť-odsekový rad benefitov, ktoré si si prečítal. Tie ďalšie, ktoré nie sú úplne spojené s kalóriami, ako beta-alanín, arginín, glukosamín a mnoho, mnoho ďalších nie sú tiež zázračné a najviac ich užívanie pocítite opäť na svojej peňaženke.

 

Týmto, aj keď to tak vyzerá, nechcem očierňovať doplnky výživy. Ide mi skôr o nejaké posolstvo (ahoj Suve), ktoré chcem šíriť a otvoriť ľuďom oči, lebo cesta za fit telom nie je len jedna. Svoj účel doplnky (tie rozumne zvolené) splnia. Sám ich užívam a zjednodušujú mi život, pretože nie je nič ľahšie, ako si spraviť chutný drink za pár sekúnd s výživovou hodnotou jedného slušného obedu.

 

Doplnky výživy - nutnosť, alebo biznis storočia?

 

Ale to je asi tak všetko, čo od doplnkov výživy môžeme očakávať. Je úplne scestné stavať iba na nich a myslieť si, že bez doplnkov nie je šanca spraviť taký pokrok, ako tí, ktorí ich užívajú. Pomôžu, keď už nevládzeš/nestíhaš zjesť ďalšie jedlo a ty potrebuješ prijať ešte zopár kalórii, aby si splnil svoj denný príjem, nič viac, nič menej. Žiadne záhady za tým nehľadajme. Preto sa aj tieto produkty volajú doplnky výživy a nie anabolické steroidy. To je už téma druhá, veľmi kľúčová a stále tabu. Na túto tému očakávaj článok už čoskoro.

 

PS: Ak ešte stále máš chuť míňať peniaze na doplnky, tak mojím odporúčaním je:

Proteín: v podstate je jedno aký, aj keď osobne by som sa vyhol hovädzím proteínom, kvôli vysokému obsahu hovädzieho kolagénu - ten je dobrý možno ako prípravok na kĺby a nie ako zdroj bielkovín. Ja osobne užívam neochutený mix srvátkového koncentrátu a sójového izolátu.

 

Kreatín: najlepší a zároveň najlacnejší spomedzi kreatínov je kreatín monohydrát. Ostatné zmesi sú opäť len marketing. Teda aspoň ja v mixe kreatín monohydrát a sóda bikarbóna nevidím nič zázračné. Mne osobne kreatín pomáha spraviť nejaké to opakovanie navyše a taktiež pociťujem jemné zvýšenie sily. Dennú dávku odporúčam 5 gramov a to buď po tréningu, alebo v netréningové dni hocikedy behom dňa. Nie, nasycovacia fáza nie je potrebná. Ale prečo a čo vlastne kreatín je, sa dočítaš v tomto našom článku.

Ak sa ti článok páči, podpor ho: