Dôležitosť výživového rebríčka (pre naberanie svalov & stratu tuku) #1: Základy

Posilňovanie
Pridané 17. marec 2014, 18:19, autor: adamo

Mnohokrát si sa stretol s pojmami ako kalória, makronutrienty, vláknina, mikronutrienty, časovanie jedál a ich frekvencia, suplementy, rôzne výpočty a ďalšie veci späté s fitness a výživou, ale nikdy si nemal pokope relevantné informácie z tejto problematiky, ktoré by boli naozaj písané štýlom, ktorým porozumie aj úplný začiatočník? Tentokrát si konečne na správnom mieste! Je potrebné nejak začať, a tak sme si pre teba pripravili #1: Základy

Dôležitosť výživového rebríčka (pre naberanie svalov & stratu tuku) #1: Základy

 Pyramída dôležitosti pre úspešnú zmenu postavy, (2 = najdôležitejšie, 6 = najmenej dôležité).

 

Väčšina z nás si už prešla nejakou diétou, alebo aspoň niečím, čo by malo zabezpečiť super-rýchly úbytok tuku, bez námahy a následného jojo efektu. Niektorým takéto pseudo diéty pomohli, no väčšine skôr len narobili starosti, prípadne ďalšie kilá navyše a nechuť na sebe dalej pracovať. My ostatní, ktorých koncepcia zlepšovania samého seba, či už budovaním svalovej hmoty alebo udržovaním perfektnej formy pri nízkom percente telesného tuku sme čo-to zisťovali ďalej a prišli sme na to, že pri plánovaní diéty je dané presné poradie priorít, ktorým ak človek nerozumie, bude prinajlepšom vyhadzovať peniaze do vzduchu, no môže to skončiť aj plytvaním svojho drahocenného času a úsilia.

 

Dôležitosť výživového rebríčka (pre naberanie svalov & stratu tuku) #1: Základy

 

Každý z nás sa denno-denne stretáva na rôznych miestach s mnohými nejasnosťami, neznalosťou a mylnými predstavami o tom, čo je reálne dôležité pre dosiahnutie nami stanovených ambícií a cieľov vo fyzickom napredovaní. Ak vezmeme do úvahy dezinformáciu, že priemysel s výživovými doplnkami sa rozširuje, mohli by sme dospieť k opačnému záveru, čiže otočenej pyramíde. Pri snažení sa o viditeľné zmeny na našom tele, je dôležité sústrediť sa na veci, na ktorých skutočne záleží skôr, než začneme riešiť výber doplnkov a frekvenciu jedál. Najdôležitejšie je, vždy sa uistiť, že základy našej pyramídy sú pevné (#2: Kalórie, #3: Makronutrienty & Vláknina).

 

Tento článok je prvým, zo série šiestich na seba nadväzujúcich a je nie len mojim úprimným želaním, aby si každý osvojením niekoľkých jednoduchých princípov uľahčil kontrolu nad svojou výživou, bez ohľadu na stravu ktorú aplikuje, či už je to IIFYM, Keto, Paleo atd’. Taktiež si niečo povieme o zahadách a mýtoch, ktoré obklopujú štýl stravovania s názvom Intermittent Fasting a vysvetlíme si, kedy sa čo môže hodiť pre úspešnú diétu či kvalitný objem.

 

Príklad zle nastavených a nikam nevedúcich priorít z každodenného života 

Dôležitosť výživového rebríčka (pre naberanie svalov & stratu tuku) #1: Základy

Aj vyleštené ho*no bude len ho*no...

 

Tak, ako je trávenie času u tohto tínedžera leštením elektrónov (kvôli ženám) márne, riešenie detailov o perfektnom časovaní a dávkach spaľovačov tukov bude mať rovnaký efekt, ak nemáš správne nastavený kalorický deficit a nízke percento telesného tuku. Čo budú obsahovať nasledujúce články? Dozvieš sa nižšie.

 

#2: ENERGETICKÁ ROVNOVÁHA / KALÓRIE KLIK TU!

 

Dôležitosť výživového rebríčka (pre naberanie svalov & stratu tuku) #1: Základy

 

O kalorickom príjme toho bolo povedaného veľa, no faktom ostáva, že energetická rovnováha z najväčšej časti definuje, či nám kilá pribúdajú alebo ubúdajú. Smutným faktom ostáva, že tento celok je najčastejšie ignorovaným kúskom skladačky. Predstavíme si niekoľko návodov a to:

- ako vypočítať energetickú rovnováhu pre nárast a úbytok váhy,

- ako ju prispôsobiť našej aktivite,

- ako upraviť náš kalorický príjem, ak veci nejdú podľa plánov.

 

#3: MAKRONUTRIENTY, VLÁKNINA A ALKOHOL KLIK TU!

 Dôležitosť výživového rebríčka (pre naberanie svalov & stratu tuku) #1: Základy

Ak počujete kohokoľvek z fitness priemyslu hovoriť o svojich makrách, myslí tým makronutrienty: sacharidy, bielkoviny a tuky. Mohol si taktiež počuť, že zatiaľ, čo energetická rovnováha rozhoduje o tom, či priberáme alebo chudneme, makronutrienty rozhodujú, či je to zmena svalovej hmoty alebo telesného tuku. No takto podané je to veľmi zjednodušený koncept. Makrá hrajú veľmi dôležitú úlohu a jednoznačne je potrebné ich prehodnotenie u každého z nás. Jednoducho povedané, ak si ich človek nastaví správne, dosiahne svoje ciele rýchlejšie a bezbolestne, ako keby ich mal ignorovať.

 

Keďže alkohol môžeme technicky považovať taktiež za makronutrient, budeme mu venovať osobitnú pozornosť, tak ako aj vláknine.

 

#4: MIKRONUTRIENTY A TEKUTINY KLIK TU!

Dôležitosť výživového rebríčka (pre naberanie svalov & stratu tuku) #1: Základy

Mikro-nutričné nedostatky vedúce k zdravotným problémom sú našťastie vo väčšine krajín sveta vzácne. Nikto z nás nemá problém pochopiť prečo, keďže aj nezdravé jedlo má tendenciu byť plné vitamínov a minerálov ako je uvádzané napríklad na každých cereáliách, ktoré človek zahliadne v obchode.

Je veľmi pravdepodobné, že človek sa predrie životom bez toho, aby musel nejako extra riešiť príjem vitamínov a minerálov, no to neznamená, že je to optimálne po zdravotnej stránke. Ukážeme si niekoľko krokov a odporúčaní, na ktoré si treba dať pozor ako pri diéte, tak aj pri objeme a bez potreby krvných vyšetrení.

 

#5: ČASOVANIE A FREKVENCIA JEDÁL, MAKRONUTRIENTOV A KALÓRIÍ KLIK TU!

 

Dôležitosť výživového rebríčka (pre naberanie svalov & stratu tuku) #1: Základy

 

Oba termíny sú často preberanými témami, faktom ale ostáva, že na základe doterajších vedeckých výskumov sú oba faktory menej dôležité, ako by si nejeden z nás mohol myslieť. Fitness priemysel zvykol byť tak jednoduchý ako to šlo, poznáme to z citátu “Eat big, lift big, get big.”  No postupom času sa pohľad na fitness priemysel ako celok menil, a to priamo ku kladeniu nadmerného dôrazu na detaily. Novým štandardom začalo byť, ako sme už v predošlých článkoch spomínali “jedz veľa malých jedál počas dňa”, čo sa stalo mottom kulturistov, tak ako aj bežných cvičencov.

 

V poslednom čase okolo seba taktiež zachytávame ďalšie otravné mýty. Sú to však len následky spôsobené ľud'mi prechádzajúcimi na iné formy stravovania, ako napríklad Intermittent Fasting bez toho, aby sa čo i len snažili pochopiť princíp, resp. vedu. No ako sme už zvyknutí, pravda sa nachádza niekde v strede, medzi oboma extrémami. V nasledujúcich článkoch si rozoberieme to, na čo by sme mali dbať a na druhej strane, kde sa neobmedzovať.

 

#6: SUPLEMENTY

  

Ako môžeme vidieť z ilustrácie pyramídy v úvode článku, suplementy sú na vrchole, no zďaleka nie preto, že sú najdôležitejšie, práve naopak sú najmenšou a z veľkej časti aj najmenej významnou časťou skladačky.

 

Avšak, keďže môžu byť užitočné rozoberieme si ich v dvoch sekciách:

- celkové zdravie

- stavba tela & výkonnosť (diéta & objem)

 

Vyššie uvedených päť častí skladačky u nás uverejníme v priebehu niekoľkých týždňov. Máte sa na čo tešiť!

návrat hore
Zdroj: http://Rippedbody.jp
Ak sa ti článok páči, podpor ho: