Dôvody, prečo je kokosový olej tak populárny. Zaslúži si svoju pozitívnu reputáciu?

Strava
Pridané 15. december 2015, 10:15, autor: Simon K.

Existuje niekoľko takzvaných “superpotravín” a mohli by sme si uviesť množstvo vyjadrení, ktoré ich sprevádzajú, o tom, ako a prečo sú “super”. Niektoré zaručujú chudnutie, ďalšie vyplavenie toxínov z tela, iné pomoc s hodnotami pH a ďalšie liečia choroby. Nakoniec by sme však zistili, že miska váh by nebola úplne jednoznačne naklonená v ich prospech a až tak “super” nie sú. To je ale asi zbytočné, pretože nech je to akokoľvek, radšej do jedálnička doplniť niektorú “superpotravinu” ako tieto kalórie vyplniť nutrične nehodnotnou potravinou, no nie? Sekundárnym problémom je fakt, že množstvo ľudí s dlhodobými anti-fitness návykmi si myslí, že po párkrát skonzumovanej “superpotravine” v krátkodobom hľadisku zrazu nastane niečo čarovné. Nálepku “superpotravina” však získal aj známy a populárny kokosový olej. Je len preceňovaný alebo by ho mal mať každý fanúšik zdravého životného štýlu v kuchyni?

 

Predtým, než prinesieme naozaj komplexný článok o tukoch, poďme sa pozrieť na samotný kokosový olej, pričom sa budeme snažiť informácie zbytočne nekomplikovať a vypichneme len to najpodstatnejšie.

 

Dôvody, prečo je kokosový olej tak populárny. Zaslúži si svoju pozitívnu reputáciu?

Dôvod popularity je ten, že ho preslávili všetci tí ľudia posadnutí zdravou stravou, a pritom neprávom?

Nie. Našťastie má kokosový olej pod pokrievkou niekoľko faktov, ktoré ho preslávili a ľudia len tieto fakty posúvali ďalej a ďalej. I keď niektoré fakty sú naozaj faktami, iné sú skôr len informáciami podloženými zmiešanými dátami a štúdiami. Poďme sa pozrieť na to najzaujímavejšie.

Jeden z dôvodov úspešnosti je podiel nasýtených (saturovaných) tukov

Podiel nasýtených tukov je u kokosového oleja okolo 90 %. Niekoľko desaťročí sa nasýtené tuky stali obetným baránkom sveta fitness. Mohli za akékoľvek choroby a zapríčiňovali snáď úplne všetko negatívne. V posledných obdobiach sa ale táto situácia otočila o 180 stupňov. Tí, ktorí sledujú výskumy a celkové všeobecné informácie o výžive vedia, že existuje len máličko, až žiadne argumenty, hovoriace, že nasýtené tuky sú pre nás zo zdravotného hľadiska škodlivé, či už riešime hladinu lipidov v krvi, zápaly a podobne. Problém je však ten, že nasýtené tuky zahŕňajú široké spektrum rôznych mastných kyselín ako kyselina laurová, palmitická, stearová a ďalšie, a všetko toto je zahrnuté ako nasýtené tuky, čiže časť problému je aj tá, že nie všetky z nich robia v tele presne to isté.

 

Ak chce niekto riešiť vplyv nasýtených tukov, musí sa pozrieť na celkový kontext, a to neplatí len u nasýtených tukoch, pochopiteľne. Pre atkívneho človeka s vyváženým jedálničkom v rámci kalórií, dostatkom ovocia a zeleniny, je v podstate zbytočné riešiť nejaké nebezpečenstvo v kontexte zdravia v rámci zvýšeného príjmu nasýtených tukov.

 

Napríklad zmeny, ktoré sa vyskytujú pri problematike hladiny cholesterolu v krvi so zmenou príjmu nasýtených tukov inklinujú k vyskytovaniu oboch typov cholesterolu, "dobrého" aj "zlého". Keď je jeho príjem redukovaný, oba, aj dobrý aj zlý cholesterol typicky klesá a naopak. Celkový vplyv na zdravie je však oveľa, oveľa komplexnejší. Je ťažké a hlavne veľmi odvážne povedať, že jednoznačne sú nasýtené tuky či už dobré, zlé alebo neutrálne. A hlavne by bolo takéto vyjadrenie absolútne zjednodušené. Ale extrémisti budú vždy existovať a jedni budú kokosový/MCT olej piť z pohára a druhí povedia, že spôsobuje smrť. 

 

Dôvody, prečo je kokosový olej tak populárny. Zaslúži si svoju pozitívnu reputáciu?

Kokosový olej obsahuje veľké množstvo nasýtených (saturovaných) tukov, ale primárne vo forme MCT

MCT sú medium-chain triglycerides, čiže triglyceridy so stredne dlhým reťazcom. Treba si uvedomiť, že pojmy kokosový olej a MCT sa často zamieňajú. Kokosový olej je typicky predávaný vlastne ako zdroj MCT tukov, ale MCT olej si takisto môžete zakúpiť zvlášť. A možno to najzaujímavejšie, MCT tuky podporujú chudnutie, ale pozor! Bolo preukázané, že MCT tuky môžu potenciálne a mierne viesť k zníženiu váhy, avšak treba si uvedomiť, že ide o fakt, ktorý platí pri nahradení niektorých tukov v tvojom jedálničku práve kvalitnými MCT tukmi. Nie pridaním tukov k už existujúcim celodenným kalóriám, ktoré prijímaš.

Zdravie

Aj keď je veľa dát zmiešaných a bijú sa finálne výsledky aj medzi krátkodobými, aj medzi dlhodobými výskumami, môžeme povedať, že MCT tuky majú množstvo benefitov nielen v rámci potenciálneho chudnutia, ale i celkového zdravia a metabolických výhod. Navyše, kyselina laurová môže zabíjať rôzne vírusy v tele.

 

Dôvody, prečo je kokosový olej tak populárny. Zaslúži si svoju pozitívnu reputáciu?

Neslúži len na varenie

Menej zaujímavý výskum hovoriaci o tom, že kokosový olej má vyšší účinok pri odstránení vší ako klasický, na to určený sprej, či ďalšia štúdia hovoriaca o kokosovom oleji ako pomôcke voči poškodeným vlasom. Ďalej môže poslúžiť v boji s akné a pomôcť môže aj pri suchej koži. Okrem týchto použití sa podľa niektorých výskumov zdá, že môže pomôcť aj pri znižovaní tvorby zubného povlaku. Je teda jasné, že nie je určený len a len do kuchyne, ale aj v rámci kozmetiky si nájde svoje uplatnenie.

Rozdiely medzi kokosovými olejmi a ďalšie produkty z kokosu

Kokosových olejov je veľa. Poďme sa preto pozrieť na niekoľko rozdielov medzi nimi. V prvom rade, poznáme panenský kokosový olej a rafinovaný kokosový olej. Panenský má veľmi miernu kokosovú chuť a vôňu, je o niečo drahší, a jeho bod dymivosti je ~ 175 °C. Je len čisto lisovaný, čo je jedna z výhod, keďže rafinovaný olej je opracovávaný chémiou. Rafinovaný je bez arómy - viacmenej neutrálny, je lacnejší a bod dymivosti sa pohybuje na hodnotách o pár desiato kvyšších. A prečo je kokosový olej vhodný na varenie? Pretože obsahuje málo polynenasýtených mastných kyselín, ktoré sa pri varení oxidujú a vznikajú voľné radikály.

 

Okrem klasického kokosového oleja poznáme napríklad aj kokosovú múku či kokosový cukor - suroviny, ktoré ocenia najmä tí, ktorí radi varia a pečú. Kokosová múka je prelisovaná dužina kokosového orechu a obsahuje veľké zastúpenie dôležitej a podceňovanej vlákniny a tiež kyseliny laurovej. Na 100g obsahuje až 20g bielkovín, 58g sacharidov, z čoho je 33g vlákniny a 12g tuku. Má jemnú vanilkovú arómu a napríklad také lievance z nej si zamiluješ!

Kokosový cukor je vyvarený nektár z kvetov kokosovej palmy a bio kokosový cukor nemá kokosovú chuť, skôr je to niečo ako cukor s jemne sladkou arómou pripomínajúcu karamel. Má nízky bod topenia, vysoký bod prepálenia a milovníci rôznych receptov si ho takisto pravdepodobne obľúbia.

 

Dôvody, prečo je kokosový olej tak populárny. Zaslúži si svoju pozitívnu reputáciu?

 

Stručne povedané, kokosový olej môžeme s prehľadom označiť za zdravý tuk, aj keď samozrejme nie je niečím extrémne magickým. Svoju pozitívnu reputáciu si však definitívne zaslúži a každý fanúšik zdravého životného štýlu nespraví krok vedľa, ak bude mať kokosový olej v kuchyni. V každom prípade, všetko záleží od celkového životného štýlu, príjmu kalórií, vlákniny, vitamínov a minerálov, a zameranie sa na nutrične hodnotné potraviny v prevažnej časti jedálnička. Ak máš všetko toto vychytané, kokosový olej je fajn sprievodca zdravým životným štýlom, ak nie, nemysli si, že ak zrazu začneš používať kokosový olej, stretneš sa so všetkými benefitmi. 

Ak sa ti článok páči, podpor ho: