Hernia, prietrž, ľudovo pruh - ako predísť tomuto nepríjemnému zraneniu pri posilňovaní

Posilňovanie
Pridané 19. marec 2015, 16:16, autor: necis

Asi sa teraz pýtaš, čo to brušná prietrž vlastne znamená. Z lekárskeho hľadiska by sme to zhrnuli asi takto: je to najčastejší druh prietrže (hernie), spočívajúci vo vyklenutí pobrušnice (vak prietrže), ktoré prechádza defektom v stene brušnej (bránka prietrže). Vznikajú vytlačením dutiny brušnej cez oslabené miesta alebo defekty (napr. jazvy po operáciách) v brušnej stene alebo do preformovaných záhybov medzi orgánmi v dutine brušnej. Uf, až sa mi hlava zatočila. Nejde o nič viac, ako o, ľudovo povedané, pruh. Určite si nejedenkrát v živote počul, ako zdvihnutím nejakého ťažkého predmetu môžeš dostať už spomenutý pruh, a ty zdvíhaš ťažké činky (alebo aspoň by si chcel) viackrát do týždňa. Môžeš takto dostať vôbec pruh? Aké typy poznáme? Ako mu predísť?

 

Hernia, prietrž, ľudovo pruh - ako predísť tomuto nepríjemnému zraneniu pri posilňovaní

 

Pustime sa na to! Už pri narodení môžeme mať pruh, ktorý napriek tomu nemusí byť dni, mesiace či roky vôbec diagnostikovaný – ide o vrodenú brušnú prietrž. Ďalším typom, ktorý „získame“ časom, je pri oslabení alebo poškodení svalov/spojivého tkaniva. Mať pruh nie je samo o sebe nebezpečné, no napriek tomu sa ho už nikdy nezbavíme a jediným spôsobom je chirurgické odstránenie (jediný liečiteľný pruh bez operácie je pupočná prietrž u batoliat, a to pomocou brušného pásu). Podľa umiestnenia sa delí najmä na:

  • pupočnú (umbilikálna) prietrž

  • slabinovú (inguniálnu) prietrž 

  • prietrž pri jazve (pri pooperačnej jazve si treba dávať obzvlášť pozor, pretože až dva mesiace trvá, kým jazva a jej bezprostredné okolie získa aspoň 70 % pôvodnej pevnosti)

Pred - po

Hernia, prietrž, ľudovo pruh - ako predísť tomuto nepríjemnému zraneniu pri posilňovaní

 

Typy pruhov

Hernia, prietrž, ľudovo pruh - ako predísť tomuto nepríjemnému zraneniu pri posilňovaní

zdroj: leehayward.com

 

Väčšina pruhov je spôsobených genetickou výbavou jedinca, a len ťažko to vieme ovplyvniť. No prístup alá bývalý prezident SR, že mávneme rukou a necháme všetko na prírodu, určite neodporúčame. Existuje zopár dobrých trikov a tipov ako pruhu predísť, a tak si znížiť riziko vzniku brušnej prietrže. Väčšina z nás sa orientuje na cvičenie, tak si poďme dať pár príkladov, aká prevencia pomáha práve pri spomínanom cvičení.

 

1. Poriadna rozcvička pred cvičením – o dôležitosti rozcvičky a zahriatí svalov sme už dávnejšie písali tu. Takže len v skratke, dbaj na rozcvičku, mobilitu, flexibilitu, využi niekoľko tipov v článku a nebuď ako mnohí, ktorí po vstupe do posilňovne razom nakladajú kotúče na tyč bez akéhokoľvek zahriatia.

 

2. Postupuj pomaly – tzv. „hurá“ systém by sme určite neodporúčali, kedy si naložíš na benchpress štyri dvadsaťkilové kotúče (na každú stranu činky) ihneď po zakúpení prvej permanentky. Ako zvykneme stále hovoriť vo väčšine článkov, pomaly ďalej zájdeš a nezabudnite využívať princípy progresívneho zaťaženia.

 

3. Dávaj si pozor pri vynútených opakovaniach – tento odsek by si zaslúžil síce možno väčší priestor, no keďže riešime problematiku prietrže, skúsme to tentokrát trošku so širším pohľadom na vec. Zjednodušene povedané, ak cítiš, že posledné opakovanie nedáš, tak to nesil. V niektorých prípadoch rešpektujeme využívania princípov vynútených opakovaní, kedy ideme do zlyhania, preto uvádzame, že je to len jedna z potenciálnych možností prevencie.

 

4. Dýchaj do brucha – vdychuj a vydychuj cez brucho, kedy sa brušná stena vyklenie dopredu a pri výdychu vracia späť, ide o klasické abdominálne dýchanie. Nielenže ti to pomôže pri prevencii pred pruhom, ale taktiež sa budeš cítiť silnejší, pretože takéto dýchanie ti stabilizuje a “spevní“ stred tela, čo oceníš napríklad pri drepoch.

 

Ukážka o čom je reč od Eliotta

Hernia, prietrž, ľudovo pruh - ako predísť tomuto nepríjemnému zraneniu pri posilňovaní

 

Ďalším nebezpečným faktorom, ktorý môžeme ovplyvniť je nadváha. “Nosenie“ nepotrebných kíl najmä v oblasti brucha zvyšuje riziko brušnej prietrže. Nefajči! Ak si pravidelný návštevník našej stránky, určite už dobre vieš, že fajčiť by si nemal, no neverím, že sa medzi nami nenachádza zopár fajčiarov. Fajčením vdychuješ do tela množstvo toxínov, ktoré sa podieľajú na horšej tvorbe a rastu buniek. Keď k tomu pripočítame časté kašľanie, ktoré vyvíja zbytočný tlak na brucho, problém je na svete. Ďalším výrazným prvkom, ako predísť pruhu, je vyvážená strava, ktorou dosiahneme pravidelnú stolicu. Preto môžeme predovšetkým u obéznejších ľuďoch vidieť jeden z najbežnejších problémov spojeným s ďalšími zdravotnými problémami práve pruh. Pri vyváženej strave, v ktorej prijímame potrebné množstvo vlákniny najmä z ovocia a zeleniny, sa nemusíme ničoho obávať.

 

Jedna z dvoch vecí, ktoré by sme chceli, aby ste si zobrali z článku, je určite prevencia. Tá druhá je, že pri dodržiavaní zdravého životného štýlu, ktorý obsahuje vyvážený jedálniček a pravidelné cvičenie, sa nemusíte obávať žiadneho pruhu. Cvičenie istým spôsobom dokáže dokonca pomôcť "v boji" proti herniám. Silový tréning so správnou technikou buduje svaly, spevňuje a posilňuje telo či tkanivá. No napriek tomu, ak máš naň podozrenie (malé výbežky v oblasti brucha, podbrušnej oblasti, prípadne v oblasti okolo slabín) a nespôsobuje ti to žiadnu bolesť, i tak určite navštív svojho lekára! Problémy treba riešiť v zárodku. Rozsiahlejší pruh sa lieči ťažšie a v tomto prípade si treba uvedomiť, na koľko dní, týždňov či dokonca mesiacov môžeš vypadnúť z tréningového tempa. 

 

Ak sa ti článok páči, podpor ho: