Sú raňajky najdôležitejším jedlom dňa?

Strava
Pridané 9. marec 2014, 19:37, autor: Simon K.

V komerčnom svete fitnessvýživy môžeme vždy počítať s tým, že to, čo ti je odporúčané článkami a štúdiami dnes, to je o mesiac zase vyvrátené. Výnimkou nie je ani pravdepodobne najviac diskutovaná téma - raňajky.

 

Sú raňajky najdôležitejším jedlom dňa?

 

Sú raňajky najdôležitejšie jedlo dňa alebo nie?

 

To je otázka, na ktorú nevedia jednoznačne odpovedať dokonca ani mnohí odborníci. Preskakovať raňajky? Dať si na raňajky vločky? Alebo radšej vajcia? Či dokonca obidve varianty?

 

Podľa niektorých odborníkov platí: Jedzte raňajky a budete mať viac energie, budete múdrejší, produktívnejší, štíhlejší a nakopnete svoj metabolizmus. Preskakujte raňajky a nastane pravý opak.

 

V prvom rade si treba uvedomiť, že nenájdete ani jednu štúdiu, ktorá by bola relevantná. Raňajky sú zdravé a ľudia, ktorí raňajkujú majú menšiu hmotnosť ako tí, ktorí raňajky preskakujú? Stačí si spraviť malý research a zistíte, že sú to všetko korelačné štúdie. Preskakovanie raňajok je v štúdiách spojené s predurčeným správaním tých ľudí, ktorí vážia viac. Priemerný človek, raňajkový preskakovač, je osoba, ktorá si dá cestou do práce šišku, popíja sladené nápoje s množstvom cukrov, konzumuje kaloricky nehodnotné jedlo na obed a deň končí s veľkou večerou a dezertom pred televízorom. Tieto štúdie nemajú absolútne žiadne spojenie s ľuďmi, ktorí preskakujú raňajky vedome s porozumením pre stravovanie a chápaním, že všetko je o jednoduchom vzorci kalórie dnu vs. kalórie von.

 

Sú raňajky najdôležitejším jedlom dňa?

 

Inými slovami, predstava, že raňajky sú najdôležitejšie jedlo dňa je skôr zdieľaná viera, ako reálny záver. Skúste sa zamyslieť, koľkokrát ste už počuli túto dogmu?

Niektorí sa oháňajú tým, že sa predsa spomalí metabolizmus. Neboj sa, tvoj metabolizmus nebude požierať aminokyseliny z tvojich svalov po nočnom hladovaní. Metabolizmus mastných kyselín je vysoko regulovateľný a prispôsobivý, ale katabolizmus svalov nehrozí v krátkej dobe hladovania, ani do 24 hodín. Ak ste v tomto stále paranoidní, uistite sa, že pred spaním budete jesť pomalo-vstrebateľné bielkoviny, ako napríklad tvaroh, cottage cheese, kazeín alebo mäso v kombinácií so zeleninou. Zoberie to viac než 3 dni bez jedla pred tým, než bude metabolizmus negatívne ovplyvnený pomalou reguláciu štítnej žľazy. Takže preskakovanie raňajok alebo jedla, nemá efekt na rýchlosť metabolizmu. Fasting (hladovanie) nespôsobuje stratu svalov – tvoje telo bude spaľovať tuky, nie svaly. Strata svalov je primárne efektom celkového kalorického deficitu či nízkeho príjmu bielkovín! Tento mýtus je však stále propagovaný vo fitness komunite a je to absurdné. Alebo skôr smutné?

 

Sú raňajky najdôležitejším jedlom dňa?

 

Je lepšie raňajky preskakovať?

 

Možno áno, možno nie.

 

Existuje obrovské množstvo ľudí, ktorí raňajky preskakujú (zámerne, s vedomím čo robia a prečo to robia, s opodstatnením a hlavne sa bavíme o ľuďoch, ktorí pravidelne cvičia a majú aspoň základné informácie o stravovaní a tréningu) a zdieľajú veľa benefitov od kedy sa raňajkám vyhýbajú. Je to najmä skupina ľudí, ktorí sa stravujú na princípe Intermittent Fasting (prerušované hladovanie, o ktorom si povieme inokedy), no takisto sú tieto výhody propagované mnohými odborníkmi a štúdiami.

 

Konkrétne hovoríme o výhodách ako: zníženie hladiny krvných tukov, tlaku, zápalov, oxidačného stresu, rakoviny, zvýšenie obnovy poškodených buniek, spaľovanie tukov, uvoľnovanie rastového hormónu, rýchlosti metabolizmu a zlepšenie kontroly chuti do jedla, hladiny cukru v krvi, kardiovaskulárnych funkcií a podobne.

 

A áno, množstvo odborníkov berie práve zámerné preskakovanie raňajok ako ten impulz k vyššie uvedenémým veciam.

 

Avšak opäť sa dostávame do slepej uličky, pretože môžeme nájsť ďalšie štúdie, ktoré hovoria naopak o výhodách raňajkovania, takže sa očividne dostávame k tomu, že problematika raňajkovania o preferencií jednotlivcov.

 

Sú raňajky najdôležitejším jedlom dňa?

 

Záver: tak ako to teda je?

 

Asi stále nevieš, čo je kľúčová správa toho všetkého, tak si to poďme povedať veľmi jednoducho: Raňajky sú voliteľné (čo znamená, že nie sú „najdôležitejším jedlom dňa“).

Ak obľubuješ raňajky a máš pocit, že sa po nich cítiš lepšie, pomáhajú ti pri tvojich zdravotných či fitness cieľoch: Raňajkuj!

 

Ak nie si zrovna osoba, čo má rada raňajky, funguješ veľmi dobre a produktívne aj bez nich a pri tvojich zdravotných či fitness cieľoch ťa v žiadnom prípade neobmedzuje ich preskakovanie: Neraňajkuj! Nie je nič zlé na tom, že si jedlo posunieš alebo ho preskočíš, ak výsledný kalorický príjem počas celého dňa budeš mať pod kontrolou.

 

To, čo si musíš uvedomiť je, že tvoja zmena hmotnosti závisí od celkového kalorického príjmu za deň. Ak skonzumuješ menej kalórií než spáliš, budeš chudnúť a naopak. Časovanie jedál nie je relevantný a objektívny faktor, ovplyvňujúci hmotnosť, a to nie je výstrel, ale štúdiami potvrdený fakt. Avšak, je to relevantný faktor pre tvoje fungovanie počas dňa. Niekto jednoducho bez poriadnych raňajok nedokáže byť produktívny a schopný pracovať či vykonávať obdobnú aktivitu. Iní ľudia môžu mať však opačný problém.

Osobne som práve ten typ človeka, ktorý nikdy nemal raňajky v obľube, no pri začínaní s posilňovaním a mojou nevedomosťou o stravovaní a zároveň dôverou pre miliónkrát opakované dogmy som raňajky do seba nasilu tlačil. No keď sa človek naučí teórie aplikovať do praxe, oboznámi sa so stravovaním v tej najhlbšej rovine a preštuduje množstvo relevantnej literatúry zistí mnohé skutočnosti. Takisto opakujem, že proti raňajkám nemám absolútne nič a to, či ich budeš konzumovať alebo preskakovať je len na tebe, v tvojom napredovaní je dôležitý progressive overload v posilke, prehľad v kalorickom príjme a výdaji – fakty, ktoré žiadna štúdie nevyvráti.

 

K problematike raňajok sa nám exkluzívne vyjadrili aj...

 

Sú raňajky najdôležitejším jedlom dňa?

 

Bc. Patrik Schreiber, osobný tréner, súťažiaci v kulturistike a men's physique.
 
V prvom rade musím absolútne súhlasiť so všetkým čo bolo v článku spomenuté! Je to tak! Vzorec: raňajkovať vs. neraňajkovať má jednoduché riešenie, a tým si ty! Tvoja individualita! Neexistuje, že raňajkovať alebo neraňajkovať je lepšie. Sám som skúšal Intermittent Fasting ako jeden z prvých na Slovensku. Keďže som držal IF presne do bodky, tak som prestal raňajkovať a v podstate mi raňajky nijako nechýbali. Po čase som zase vyskúšal raňajkovať a rozdiel? Žiadny! Oveľa dôležitejším faktorom pri tvojom napredovaní: chudnutie/naberanie/udržiavanie je celkový kalorický príjem, ktorý rozumne prerozdelíš pre jednotlivé makronutrienty: bielkoviny, tuky a sacharidy. Vôbec to nie je o nejakých raňajkách! Keď chceš a cítiš potrebu mať raňajky, tak si ich daj! Ak nemáš tú potrebu, tak predsa nebudeš nasilu jesť, ale kľudne počkaj na ten pocit/okolnosť kedy si dáš prvé jedlo dňa - raňajky.

 

a takisto...

 

Sú raňajky najdôležitejším jedlom dňa?

 

Peter Muráň, kulturista a osobný tréner

 

Raňajkovať alebo nie? Ja osobne si neviem predstaviť neraňajkovať. No tiež nevidím problém odložiť prvé jedlo u ľudí, ktorí chcú chudnúť/priberať a súhlasím s tým, že všetko je hlavne o kalóriách prijatých a spálených počas celého dňa. No ja ako kulturista potrebujem počas celého dňa približne rovnomerne a pravidelne prijaté porcie, aby bolo uvoľňovanie aminokyselín stále na vysokej úrovni. Skúšal som systém prerušovaného hladovania a už po prvých dňoch som pociťoval väčší úpadok v objeme svalov, možno svalový glykogén atď., no moje tréningy sú veľakrát na hranici možností. Následné prejedanie/tlačenie všetkých makro živín do tela v krátkom čase mi moc nerobilo dobre, bol som ako balón a pri tom som jedol tak isto makro živín, ako keď som jedol pravidelne. Samozrejme pre ľudí, ktorí sú časovo vyťažený, nebavia ich raňajky, nechutí im raňajkovať a majú cieľ schudnúť, prípadne naberať svaly to môže byť jedna z ciest, ale podľa môjho skromného názoru si myslím, že pre kulturistu to stravovanie nie je moc vhodné, keď potrebuje denne prijať nehorázne množstvo kalórií a je pre jeho svaly výhodnejšia rovnováha medzi jedlami počas celého dňa. Všetko je to môj skromný názor na danú problematiku, nikoho nechcem presviedčať, ani nič podobné. Vyskúšal som si aj prerušované hladovanie a mne to jednoducho moc nevyhovuje a neviem si predstaviť na tom robiť nejaké veľké pokroky, nebodaj robiť tak kulturistickú prípravu na súťaž, no pre ľudí, ktorí nemajú súťažné ambície, to môže byť skvelá voľba!

 

O vašu skúsenosť s raňajkovaním, alebo ich preskakovaní sa s nami môžete podeliť v komentároch.

Ak sa ti článok páči, podpor ho: