Začiatky v posilňovni: Ako vybudovať sebadôveru, konzistentnosť a výsledky

Fitcult
Pridané 9. júl 2014, 10:01, autor: Kefas

Ak nie si úplný odľud, určite ti neušlo, že okrem teba je na tomto svete ešte zhruba 7 miliárd iných ľudí a toto číslo rastie každou sekundou. Čím viac ľudí, tým viac myšlienok, názorov a nápadov. Taktiež aj počet návštevníkov posilňovní neustále pribúda. A keďže každý raz začína, človek sa (sám seba) pýta, ako prekonať prvotnú hanblivosť, odkiaľ sa naučiť správne cvičiť a jesť, ako vlastne dosiahnuť svoj vytýčený cieľ, pre ktorý si kúpil vstup do fitka. Veď to poznáš. Aj ty si začínal! Fitko plné ľudí, a ty poriadne nevieš ako cvičiť, akú váhu zvládneš a čo máš vlastne robiť. Poďme si predstaviť 3 základné body, ktoré ti môžu pomôcť ako začiatočníkovi, poraziť strach, nízku sebadôveru či nepríjemné pocity z prvotnej návštevy fitness centra.

 

Začiatky v posilňovni: Ako vybudovať sebadôveru, konzistentnosť a výsledky

Poznanie je moc - od bezradného až po sebaistého

Uč sa od skúsených. Hovorí sa, že v poznaní je moc. Ale ako získať všetky tie znalosti a postavu snov, keď sa bojíš, že už cestou do šatne stretneš slečnu, ktorá je mohutnejšia než ty? V prvom rade začni čítať relevantné informácie a sledovať na YouTube rôzne návody, cviky a ich prevedenie. Cítiť sa nepohodlno prvé razy v posilke je absolútne normálne. Aj tí najskúsenejší ľudia sa z času na čas cítia neisto!

 

Ak sa cítiš bezradný a zmätený, riešenie môže byť jednoduché a tu sa dostávame k bodu číslo dva. Zájdi za tvojím kamošom, ktorý má čo-to odcvičené, alebo si zaplať pár hodín u osobného (nie intímneho, ale osvedčeného) trénera, aby ti ukázal správne držanie tela, dýchanie a základné cviky. Dbaj na techniku, vychytávaj chybičky, nech nie si dokrútený ako paragraf. Chci vedieť, čo robíš, ako to robíš a prečo to robíš, pýtaj sa ho na všetko, prepájaj svaly s mysľou, nauč sa preciťovať každý pohyb a nebuď chaotický. Toto ti pomôže vyťažiť z tréningu maximum a svojim svalom dáš plnohodnotný podnet na rast. Ak sa ťa tréner spýta, aký je tvoj cieľ, povedz, že sa chceš v prvom rade UČIŤ. Zároveň získaš aj určité sebavedomie.

Mnohí začiatočníci sa vo fitku cítia nepríjemne, pretože si nie sú istí, čo a ako cvičiť. Cvičenie s trénerom aspoň párkrát ti nepochybne zvýši sebadôveru. A keď odmietaš aj to, vždy je tu spomínaný internet a milióny videí prevedenia cvikov.

 

Začiatky v posilňovni: Ako vybudovať sebadôveru, konzistentnosť a výsledky

Nekomplikuj to, buď konzistentný a trénuj!

Všetko je to v hlave. Tí, čo sú silní mentálne, sú silní aj fyzicky. To sú presne jedinci, ktorých neúspech nikdy nepotopí, práve naopak, motivuje ich zájsť až za hranice, prekonať samých seba a ísť si za vytúženým výsledkom. Staň sa jedným z nich! Na začiatok si vyber pár základných cvikov, poctivo trénuj a spoznávaj správanie činky i tvojho tela. Ďalšia rada je, aby si si nastavil latku nízko. Áno, dobre čítaš. Ako začiatočník nepotrebuješ poznať rozličných 80 cvikov, takisto dúmať nad tým, koľko tehličiek na kladke si naložiť. Využívaj základné, osvedčené a nenahraditeľné cviky (mŕtvy ťah, drepy, kľuky na bradlách, zhyby, benchpress, overhead press a iné). Nauč sa ich poriadne. Keď zmákneš nejaké tie základy, pusti sa do ďalších pár cvikov a vypimpuj ich do dokonalosti.

 

Nebuď teoretikom, čo má všetko iba načítané a načítané viac ako odcvičené. Skúšaj, pozoruj a počúvaj svoju telesnú schránku. Nie vždy to bude perfektné cvičenie podľa predstáv, no horší tréning upozorní na chyby, ktoré treba odstrániť, aby nasledujúci boj v kráľovstve železa bol zase o niečo lepší. Uč sa na svojich chybách a na chybách svojho okolia, maj oči otvorené a sleduj, sleduj ostatných, sleduj seba v zrkadle (narcis), či je všetko v poriadku, či sebou nehádžeš pri bicepsových zdvihoch, alebo či máš potrebnú stabilitu pri drepovaní. Všetky prekážky sa dajú odstrániť, len sa treba na ne zamerať a tvrdo na sebe pracovať. Žiadny ultrasuper stroj z telešopingu tu nepomôže. Základy, základy, základy a následná konzistentnosť. To je všetko, čo v tvojich začiatkoch vo fitness centre potrebuješ!

 

Začiatky v posilňovni: Ako vybudovať sebadôveru, konzistentnosť a výsledkySparingpartneri a socializácia

Snaž sa aj v posilke byť človekom sociálnym. Spoznávaj ľudí, ktorí ťa môžu inšpirovať, motivovať či poradiť ti, nech dostaneš chuť ťahať sa nahor a stať sa lepším, než si teraz. Pouč sa zo skúseností iných a vytunuj si svoj tréningový plán či jedálniček. Nechaj si poradiť, využi poznanie iných pre vlastný prospech. Nezabúdaj byť ale opatrný. Veľmi opatrný! To, že niekto vyzerá dobre neznamená, že je odborník na výživu. Väčšina ľudí vo fitku ťa "odmení" broscience radami, ktoré naozaj počúvať nechceš. Preto radšej čítaj články na fitculte a budeš v bezpečí.

 

Pamätaj si, že dobré vzťahy nie sú potrebné a pravdepodobne väčšina cvičencov, ktorí proces seba-zdokonalovania berú vážne, neznesú klábosenie a zbytočné reči. To však neznamená, že zoznámenie sa s niektorými ľudmi je zlé, ba naopak. Najmä pri prvých návštevách fitka, Až časom zistíš, že sa ti bude oveľa lepšie cvičiť, ak je posilka plná známych ľudí, ktorých rád vidíš, pozdravíš alebo prehodíš pár slov, než keď sa v ňom nachádzajú samé neznáme tváre. Mnoho začiatočníkov ti potvrdí, že sa cítia lepšie (aj keď v ich začiatkoch možno nie úplne dobre) ak sa vo fitku nachádza niekto, s kým je jednoducho "v pohode".

 

Začiatky v posilňovni: Ako vybudovať sebadôveru, konzistentnosť a výsledky

Prax!

Ak by sme to mali zosumarizovať, rovnica je veľmi jednoduchá. Získaj nejaké vedomosti, aplikuj ich do praxe a nájdi si spôsob, ako byť konzistentný. Jediná metóda, ako sa staneš v niečom dobrý, je cez skúsenosti a prax. Ako som už písal, čítaním o mŕtvom ťahu sa ešte nikto lifterom nestal, a tak spoznávaj a naučené veci praktizuj. Odhoď zábrany, hanblivosť navštíviť fitko. To je ten základný krok, tá najdôležitejšia rada. Nebuď pasívny športovec s myšlienkami plnými výhovoriek, sediaci na zadku, pestujúci svoju pneumatiku s vedrom zmrzliny v ruke. Nenechaj sa odradiť pádmi, nemárni časom, začni makať na sebe, pretože každá sekunda života sa počíta. Vždy je čo zlepšovať, a preto vstaň z gauča a choď si pre svoj cieľ.

 

Začiatky v posilňovni: Ako vybudovať sebadôveru, konzistentnosť a výsledky

 

Bavia ťa články na Fitculte a chceš vedieť, prečo využiť aj náš Online Coaching, resp. poradenstvo? 10 dôvodov nájdeš v tomto článku a zistíš, že možno toto je konešne pre teba tá správna spolupráca, ktorú hľadáš a potrebuješ. Ak chceš, môžeš sa stať aj Premium užívateľom, podporiť našu prácu a získať ešte viac faktov a zaujímavostí.
návrat hore
Zdroj: jcdfitness
Ak sa ti článok páči, podpor ho: