Ľanové semienka - Drobný poklad prírody

Strava
Pridané 11. jún 2014, 11:05, autor: Simon K.

Čo je to vlastne ľan?

Jedna z najstarších pestovaných plodín! Dôkazy naznačujú, že ju ľudia pestovali už v Babylone, asi 3000 rokov pred Kristom. Semená sa už tradične využívajú pri liečení a vlákna pre výrobu tkaniny (napr. bielizeň) a lana. Väčšina ľudí si však ľan automaticky spája s ľanovými semienkami. Tie môžu byť mleté alebo extrahované z oleja. Kanada, USA a Čína sú hlavnými producentmi ľanu. Ľanové semienka sú skvelým zdrojom vlákniny, lignanov, tuku, ale aj bielkovín, vitamínov a minerálov. Každú z týchto živín si pekne rozoberieme.

 

Ľanové semienka - Drobný poklad prírody

 

Vláknina

Ľanové semienka obsahujú asi 27% vlákniny. A to ako rozpustnú, tak aj nerozpustnú. Jednou z nich je arabská guma, ktorá spomaľuje vstrebávanie glukózy do krvi, ochraňuje pred rakovinou čreva, a je prírodným preháňadlom. Vláknina podporuje správne fungovanie tráviacej sústavy. Prechádza ňou nezmenená, ale pomáha využiť ostatné živiny. Až v tračníku hrubého čreva je rozložená.

Nedostatočný príjem vlákniny môže viesť k takým ťažkostiam, ako zápcha, vysoký krvný tlak, cukrovka, problémy so srdcom, ťažkosti s telesnou hmotnosťou, alebo dokonca až k rakovine.

 

Lignany

Lignany sú chemikáliou rastlín. Ľanové semienka sú ich najhojnejším zdrojom. Majú ochranný účinok proti rakovinám tračníka čreva, prostaty či prsníka. Ďalej sú účinné aj na ničenie vírusov a baktérií.

Lignany sú prírodnými hormónmi, a preto sa značia ochrannou funkciou proti rakovinám vyvolaným nerovnováhami hormónov. Zvyšujú produkciu látok viažucich estrogén a dochádza k jeho zvýšenému vylučovaniu. Lignany sú aj silnými antioxidantami. Ľanové semienka dosahujú o 75-80% vyššie hodnoty lignanov, ako iné druhy rastlín. To sa javí ako vhodná investícia.

 

Ľanové semienka - Drobný poklad prírody

 

Vitamíny a minerály

Z vitamínov a minerálov nájdete v ľanových semienkach zinok, železo, vitamín E, karotén, vitamíny B, horčík, vápnik, síru, draslík, fosfor, mangán, kremík, meď, nikel, molybdén, chróm a kobalt.

 

Bielkoviny

Na každých 100g ľanových semienok pripadá asi 25g bielkovín. Nie úplne kompletných, ale popri iných živinách celkom pekné číslo.

 

Tuky

Ľanové semienka sú jedným z najlepších zdrojov esenciálnej mastnej kyseliny alfa linolénovej, ktorá patrí do skupiny omega-3. Tá má schopnosť zvyšovať inzulínovú citlivosť, čo znamená, že viac živín dosiahne svalovú bunku. A to nie je všetko, majú pozitívne účinky na stavy, ako rakovina, mŕtvica, infarkty, vysoký krvný tlak, vysoký cholesterol, bolesť srdca, roztrúsenú sklerózu, lupenku či ekzém.

Okrem toho sa omega-3 mastné kyseliny vyznačujú zrýchlením metabolických procesov a zvýšenému spaľovaniu tukov.

 

Ľanové semienka - Drobný poklad prírody

 

Semienka alebo olej?

Semienka obsahujú všetky živiny. Zato olej je koncentrovaný zdroj dobrých tukov. Preto môžete zaradiť do stravy oba varianty.

 

Použitie

Jedzte iba mleté semená. Sú totiž kryté silnou vrstvou, ktorú telo nie je schopné stráviť, a tak nedôjde k využitiu prospešných látok. Môžete si ich dať do čohokoľvek, čo vám vyhovuje. Snažte sa denne prijať asi tak 30g semienok, alebo 1-2 čajové lyžičky oleja. Ten môžete tiež pridať do nápojov, alebo len tak prehltnúť.

 

Ľanové semienka - Drobný poklad prírody

 

Tak čo, po kurkume ďalší instabuy?

návrat hore
Zdroj: Časť článku spracoval kun_agüero, precisionnutrition
Ak sa ti článok páči, podpor ho: